17 מומחי SEO מאתרים כמו ה- NYTimes , ABC News, CNN ו-ESPN, ענו על שאלון ייחודי לאפיון הסיגנלים המרכזיים המשפיעים לדעתם לטובה או לרעה על האלגוריתם של גוגל חדשות.
היוזמה נוצרה על-ידי Andrew Shotland / Local SEO Guide, Tim Ruder / Perfect Market, Neil Pharazyn / Newsknife. המסקנות המרכזיות פורסמו אתמול, ה-22 לספטמבר, באתר חדש שנקרא בפשטות GoogleNewsRankingFactors.com. הנה תמצית הדברים וחוות דעתי:
10 הגורמים המשמעותיים ביותר עבור האלגוריתם של גוגל חדשות:
הגורמים הבאים דורגו על-ידי המשיבים לשאלון כמשמעותיים ביותר לדעתם, לצורך השגת דירוגים אורגניים גבוהים בגוגל חדשות. התוצאות מסודרות לפי סדר החשיבות (המשמעותי ביותר למעלה):
- אוטוריטה קטגוריאלית – האתר מוכר כאוטוריטה מרכזית בתחום העיסוק שלו (לדוגמא: אתר ESPN הנחשב כאוטוריטה בתחום הספורט).
- שילוב מילות מפתח בשמות הכתבות (Article Title) וכותרות הדפים (Meta Titles).
- מידת הסמכותיות של הדומיין – עד כמה הדומיין נחשב לחזק מבחינת ה-SEO והאם קיים לו פרופיל קישורים משמעותי ואיכותי.
- מדד החברתיות – עד כמה הגולשים משתפים כתבות מהאתר ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר, ועד כמה מהירה התגובה של המשתמשים בזירות החברתיות, ברגע פרסום הכתבות באתר.
- אפקט הראשוניות – הראשון שמפרסם את הידיעה, הוא לרוב זה שזוכה בתהילה.
- CititationRank – עד כמה אתרים סמכותיים חיצוניים, מצטטים תכנים מהאתר ומפנים אליו קישורים בשטוף.
- מקוריות התכנים – היקף התכנים המקוריים המפורסמים באתר, ביחס לתכנים המשוכפלים המופיעים בו (במידה וקיימים).
- יחס הקלקות גבוה מגוגל חדשות (CTR) – תוצאות החיפוש אשר מופיעות ב-SERPS ובדומיין של גוגל חדשות, אשר מאופיינות באחוזי הקלקות גבוהים ביחס למתחרים.
- התוכן של האתר נתפס כאיכותי.
- מנהלי האתר הגישו בכלי מנהלי האתרים של גוגל מפת אתר מסוג XML עבור פריטי חדשות.
10 הגורמים המזיקים ביותר עבור האלגוריתם של גוגל חדשות:
הגורמים הבאים דורגו על-ידי המשיבים כמשפיעים ביותר לרעה, מבחינת הסיכויים של האתר להשיג דירוגים גבוהים בתוצאות האורגניות של גוגל חדשות. כל אתר בעל אופי חדשותי, צריך להיזהר מרשימה זו:
- תוכן משוכפל – האתר מכיל כתבות אשר הועתקו או שוכתבו מאתרים אחרים, בצורה מלאה או חלקית.
- תקצירי כתבות לא אופטימאליים – תוכן התקציר אינו מכיל מילות מפתח חשובות ואינו ממוקד מספיק לביטויים המרכזיים של הכתבה.
- לא הוגשה בכלי מנהלי האתרים של גוגל מפת XML עבור פריטי חדשות.
- תוכן האתר מאופיין באיכות ירודה.
- חסימה של Googlebot/Newsbot באמצעות קובץ Robots.txt או תג Meta Robots (יש אתר חדשותי שעושה את זה?).
- אתר איטי ו/או עם הרבה שגיאות 500.
- בעיית אוטוריטה / CititationRank – האתר אינו מוכר כאוטוריטה בתחום. התכנים המפורסמים בו אינם מצוטטים הרבה ברשת וכתוצאה מכך, האתר לא מקבל את הקישורים החיצוניים הנדרשים לצורך הכרה בחשיבותו.
- PageRank נמוך – ההנחה היא שאתרים עם אופי חדשותי זקוקים ל-PR גבוה מאחר ותדירות האינדוקס שלהם קריטית. אתר עם PR נמוך עלול לסבול מתדירות סריקה נמוכה, או שטוחה יחסית.
- אתר חדש – אתרים חדשים או צעירים, עם מידה מועטה יחסית של וותק ורמת סמכותיות, יתקשו להופיע במיקומים גבוהים.
- סינדיקציה של תכנים עם אותן כותרות כמו התוכן המקורי.
Article Page Keyword Factors
מבין 19 הגורמים שהוצגו כמשמעותיים ביותר להשגת רמת אופטימיזציה גבוה למילות המפתח בדפי הכתבות באתר, הנה תמצית הדברים, מהחשיבות העליונה לנמוכה:
- מילות מפתח רלוונטיות משולבות בכותרת הכתבה ובתג ה-Title שלה. יחד עם זאת, במקרים מסוימים, דווקא כתיבה יצירתית ויוצאת דופן, ללא שימוש במילות המפתח המדויקות, יכולה למשוך הרבה יותר תשומת לב (והפניות חיצוניות). למרות זאת, שילוב ביטויים רלוונטיים בכותרת הכתבה (H1 + Title) היא הפרקטיקה המשמעותית ביותר.
- תוכן הכתבה רווי מילות מפתח אשר רלוונטיות לנושא או לתחום העיסוק של הכתבה, אשר גוגל או קהל היעד של האתר עשויים לחפש בטקסט.
- מילות המפתח החשובות מופיעות בסמיכות לחלקו העליון של הדף: בפסקה הראשונה של הכתבה, או ב-100 מילים הראשונות של הטקסט.
- הביטויים החשובים ביותר מופיעים בתחילת תג ה-H1, כלומר בתחילת הכותרת הראשית.
- מילות מפתח רלוונטיות מופיעות בתגי ה-Image Alt של התמונות בעמוד. בנוסף, מומלץ לשלב טקסטים לתיאור התמונות ולבצע אופטימיזציה לשמות קובצי התמונות.
- מילות מפתח רלוונטיות מופיעות כטקסט העוגן של קישורים המפנים אל הדף מדפים אחרים באתר, או ממקורות חיצוניים (סיבה נוספת לחשיבותו של שם כתבה אופטימאלי).
- מילות מפתח רלוונטיות מופיעות בתגי ה-H2 וה-H3 של העמוד.
- הביטויים החשובים ביותר, בצירוף מילות מפתח רלוונטיות, מופיעים בתג ה-Meta Description של העמוד.
- מילות מפתח רלוונטיות מודגשות בטקסט באמצעות הדגשה או הטיה של הטקסט (לא בהגזמה כמובן).
Article Page Non-Keyword Factors
הגורמים הבאים מתייחסים לשיפור רמת האופטימיזציה של קישורים ואלמנטים שונים בגוף הכתבות, שאינם קשורים בהכרח לטקסט או למילות המפתח. לא כל הנקודות הוסברו בהרחבה, לכן הוספתי הסברים משלי ואיחדתי כמה מן הנקודות:
- זמן הטעינה של הדף נמצא כמשמעותי ביותר בחלק זה. וודאו שזמן הטעינה מהיר גם עבור משתמשי האתר וגם עבור מנועי החיפוש, הן מבחינת נפח קוד ה-HTML, תקינות הקוד ונפח התמונות שבדף.
- כדאי שמספר המילים בכותרת הכתבה (Title + H1) יהיה אופטימאלי מבחינת נוחות הקריאה עבור הגולש ומבחינת דרישות מנועי החיפוש. כמו כן, כדאי להגדיר כותרות שאינן ארוכות מידי, אך גם לא קצרות מידי. כתבות עם כותרות שארוכות יותר מ-21 מילים, יידחו על-ידי גוגל חדשות. ככל מפתח, מומלץ להקפיד על כותרות באורך של כ-10 מילים בממוצע.
- מבחינת נפח הכתבה, כדאי לשמור על כתיבה בהיקף שמתאים לאתר. כתבה ארוכה מידי, או קצרה מידי, יכולה לאבד נקודות בקרב הגולשים (וגם מבחינת הניקוד של מנועי החיפוש). אין מספר קסם לאורך כתבה מומלץ, אך באופן כללי, כדאי לשמור על מסגרת שבין 200 ל-800 מילים (שוב, תלוי באופי האתר ובגורמים נוספים). כתבה בלי מספיק "בשר", תתקשה להשיג דירוגים גבוהים.
- נפח קובצי התמונות, מספר התמונות בדף והפורמט בו נעשה שימוש (שוב מתקשר לזמן הטעינה של העמוד). בפורמט הנפוץ הוא JPG. יש חשיבות לאחסון התמונות באותו הדומיין.
- שילוב קישורים בתוכן הדף, מעיד על אתר פורה ועשיר. יחד עם זאת, חשוב לשלב גם קישורים פנימיים וגם קישורים חיצוניים (לאתרים רלוונטיים וסמכותיים כמובן). חשוב לשים לב שיותר מידי קישורים פנימיים או חיצוניים, יכולים להקטין את החשיבות של כל אחד מהקישורים ולבלבל את הגולש.
Authorship Factors
כחלק מהמלחמה של גוגל בחוות התוכן (והגלגולים של עדכון האלגוריתם "פנדה"), הם החלו להתמקד בתקופה האחרונה במתן קרדיט והערכה לכותבים אשר נחשבים כסמכותיים. כשעוסקים בקידום אתרי אינטרנט חדשותיים, היבט זה נהיה משמעותי הרבה יותר מאחר ומטבע הדברים, מאחורי האתרים הללו נמצאים כותבים, הוגים ועיתונאים אשר זקוקים לקרדיט הראוי להם. כיצד נעזור לגוגל להעריך את מידת הסמכותיות של הכותבים באתר? באמצעות האלמנטים הבאים (שוב, לפי סדר החשיבות):
- שימוש בתגית rel="Author" סביב שם המחבר.
- שימוש בתגיות meta name="original-source" או meta name="syndication-source" לציון מקור התוכן, ולשימוש עתידי של הכתבה כסינדיקציה באתרים חיצוניים.
- הפצת הכתבות גם באתרים חיצוניים (אחרי שנסרקו לראשונה באתר המקורי כמובן), יכולה לעתים לסייע בשיפור מידת הסמכותיות של האתר. אתרים חדשותיים המאפשרים סינדיקציה של תכנים (ואשר עושים שימוש בתגיות original-source / syndication-source), יכולים לייעל את התהליך ולאפשר לבעלי אתרים להטמיע הפניות אל הכתבות המקוריות, ישירות מהאתרים שלהם.
- למספר הכתבות אשר פורסמו באתר על-ידי אותו מחבר, יש השפעה על אופן ההתייחסות של גוגל אל המחבר.
Front Page/Linking Factors
האלמנטים הבאים נמצאו על-ידי המשיבים כמשמעותיים ביותר מבחינת אופן ההתייחסות לדף הבית של האתר, והשימוש בקישורים הפנימיים והחיצוניים שבו:
- כתבות אשר מופיעות בדף הבית מקבלות, מן הסתם, חשיבות גבוהה יותר.
- הקישורים למקורות חיצוניים, אשר נמצאו כרלוונטיים וסמכותיים, חשובים במיוחד. מרשל סימונדס מה-NYTimes טוען שאתרים הנוקטים בשיטת "הגן הסגור", אשר באופן כללי אינם מוציאים קישורים למקורות חיצוניים, אלה אתרים שיהיו בבעיה מבחינת מנועי החיפוש. הקישורים החיצוניים מהווים סיגנל חשוב לקביעת איכותו של הדף.
- כתבות אשר מקושרות מאזורי קישורים פופולאריים באתר, או בחירת העורך, מקבלות חשיבות גבוהה יותר.
- יש חשיבות לקישורים לכתבות רלוונטיות (בין אם מאותו הדומיין ובין אם מדומיינים שונים), אשר מופיעים לרוב מתחת או לצד הכתבות באתר.
Publisher Authority
כבר רבות דובר על חשיבות המותג והמשמעות של אתר חזק וסמכותי. המשיבים על השאלון רק מחזקים גישה זו ומדגישים את ההיבטים הבאים, לפי סדר החשיבות הבא:
- אוטוריטה קטגוריאלית – מרכיב זה סומן כאחד מ-10 הגורמים המשמעותיים ביותר לדירוג האתר בגוגל חדשות. אתר אשר מוכר כאוטוריטה מרכזית בתחום העיסוק שלו, ייהנה ממיקומים טובים יותר (לדוגמא: ביזפורטל הנחשב לאוטוריטה בתחום שוק ההון). קביעה נכונה לא רק לאתרי חדשות.
- רלוונטיות לוקאלית – עד כמה רלוונטי האתר, או התוכן המופיע בו, למיקום הגיאוגרפי של הגולש. בתקופה האחרונה גוגל מתמקדים בהיבט הלוקאלי, וסביר להניח שסיגנל זה יתחזק יותר ויותר עם הזמן.
- כמות הגולשים הייחודיים באתר (במדידה באמצעות סרגל הכלים של גוגל, גוגל אנליטיקס וכדומה), מהווה מדד נוסף, לטענת המשיבים לשאלון.
- ה-PageRank של האתר – כאמור, ככל שגבוה יותר, כך האתר יאונדקס טוב יותר (מהר יותר ולעומק). מלבד ה-PR, יש משמעות למוניטין של האתר וההנחה היא שאתר שמקושר היטב ברשת, יזכה ל-PR גבוה שיעיד על מוניטין גבוה (ו-Trust).
- מדדי איכות הכתיבה, כגון חוות דעת של מומחים, פרסים וכדומה, יכולים להוות סיגנל חיובי נוסף לאתר. כתבה שפורסמה לראשונה באתר, תספק לאתר ערך מוסף מבחינת מנועי החיפוש, שמנסים לזהות מקרים אילו ולהעניק להם קרדיט.
- חוזקו של המותג בסביבה הלא מקוונת – כלומר, למותג חזק ופעיל בתקשורת המסורתית (העיתונות המודפסת, הרדיו וכדומה) יכולה להיות השפעה חיובית גם באינטרנט.
Time-Based Factors
אחד מהאתגרים הגדולים שאתרי החדשות נאלצים להתמודד איתם, הוא אלמנט הזמן. ברגע שמתרחש אירוע חדשותי, האתרים הגדולים נלחמים זה בזה ומנסים להיות הראשונים שמפרסמים את הידיעה. הבעיה היא שאתר המפרסם לראשונה ידיעה חדשותית, אשר רלוונטית לאותה נקודת זמן, לא תמיד יופיע ראשון בתוצאות האורגניות של גוגל חדשות. כיצד לגרום לתוכן שפורסם באתר לפני כמה שניות להופיע בהקדם האפשרי בתוצאות החיפוש האורגניות, מעל יתר אתרי החדשות?
- לגרום לגוגל לאנדקס את התוכן במהירות – ניתן לעשות זאת באמצעות מפת XML דינאמית לאתרי חדשות, שיתוף הכתבה באתרי רשתות חברתיות, שימוש באתרי סימניות ויצירת באז מיידי סביב נושא הכתבה.
- אפקט הראשוניות משמעותי גם כאן. אתר אשר יהיה הראשון שיפרסם כתבה בנושא הרלוונטי, יזכה לנקודות חיוביות מצד גוגל. המשיבים לשאלון מציינים: דאגו בכל מחיר שגוגל יאנדקס את הכתבה שלכם לפני האתרים המתחרים.
- מומלץ לציין בעמוד הכתבה את תאריך ושעת פרסום הכתבה. גוגל עשויים להשתמש בנתונים אילו על מנת לשפר את האינדוקס ולבחון את ראשוניות הפרסום, או על מנת להציג נתונים אילו ב-Snippet של גוגל חדשות.
- מומלץ לייצר בזמן קצר מספר כתבות סביב אותו נושא, אשר מציגות עמדות שונות כלפיו, התפתחויות בפרשה וכדומה. פרסום מספר כתבות סביב נושא אקטואלי, יכול להפוך את האתר לאוטוריטה באותו נושא.
URL & Sitemap Factors
ועכשיו לצד הטכני: מפות XML ומבנה כתובות URL: עד כמה הם משמעותיים לגוגל חדשות?
- בהיבט הטכני, הגשת מפת XML עבור מידע חדשותי נבחרה במקום הראשון, מבחינת ההשפעה החיובית שלה על שיפור המיקומים בגוגל חדשות.
- שימוש בכתובות URL סטטיות, ללא כפילות URLs, חשוב ליצירת דפים שניתן לקשר אליהם מבחוץ, אשר יכולים לצבור השפעה חיובית.
- שימוש בכתובות URL ידידותיות, חשוב לטעמי בעיקר לשיפור חווית הגלישה באתר, אך באתרים בשפה האנגלית, נתפס גם כמשמעותי מבחינת שילוב מילות המפתח ב-URL של הדף. כתובות URL ארוכות מידי, או כאילו אשר מכילות מספר רב מידי של פרמטרים, עשויות דווקא להזיק.
User-Behavior Metrics
חווית הגלישה באתר, ואופן האינטראקציה של הגולשים בו, מהווים מדד נוסף מבחינת האלגוריתם של גוגל חדשות (כך לפי המשיבים לשאלון זה). חלק מהמדדים הללו מוכרים לנו היטב, אך אחרים מפתיעים מעט. הנה העיקריים שביניהם:
- שיעור ההקלקות (CTR) גבוה על התוצאות מגוגל חדשות, ישפיע לטובה על המיקומים.
- מספר הציוצים בטוויטר על כתבה שהתפרסמה, עשוי להעיד על מידת האטרקטיביות שלה לאותו זמן. מעניין לראות שטוויטר סומן כמדד משמעותי יותר מאשר רשתות חברתיות אחרות. יחד עם זאת, ברור שלשיתוף ה-URL של הכתבה ברשתות החברתיות, לרבות פייסבוק וגוגל +1, תהיה השפעה חיובית על המיקומים האורגניים.
- אחוזי עזיבה (Bounce Rate) נמוכים מהכתבה, במיוחד בקרב גולשים אשר הגיעו לכתבה בהתוצאות האורגניות או מגוגל חדשות, אשר לחצו "חזור" בדפדפן.
Video Factors
ידוע שישנם יתרונות גדולים לשילוב מדיה עשירה בתכני האתר. גולשים רבים מעדיפים להגיע היום לדפים עם סרטוני וידאו או תמונות, מאשר דפי תוכן ארוכים ומייגעים. באותו האופן, שילוב סרטני וידאו באתרים חדשותיים משמעותי גם כמדד SEO. כיצד לבצע אופטימיזציה לסרטונים שבאתר?
- שלבו את מילות המפתח בכותרת (Title), בשם הסרטון וטקסט תיאור הסרטון.
- עדכנו טקסט חי עם מילות מפתח רלוונטיות סביב הסרטון. למשל: טקסט תקציר עם תיאור המידע המופיע בסרטון, תמלול הסרטון, חוות דעת על המוצג בסרטון וכדומה.
- שימוש במפת XML המיועדת לתכני וידאו, והגשתה לכלי מנהלי האתרים של גוגל, יכול להגדיל גם כן את הפוטנציאל שתכני הוידאו יוצגו בתוצאות האורגניות ויזוהו על-ידי האלגוריתם של גוגל בצורה תקינה.
לסיכום, יישום בפועל של הממצאים המרכזיים העולים מהנתונים שפורסמו בפוסט זה, יעזור לכם בקידום ושיווק אתרי אינטרנט המכילים מידע בעל אופי חדשותי. מאחר ומסמך זה מכיל חומר רב, אני מציע להדפיס את הטקסט או לשמור את כתובתו במועדפים, לשימוש חוזר בעת הצורך (אין צורך לזכור בעל פה את כל המידע). אשמח לשמוע מכם תגובות, רעיונות ושאלות.