זמן קריאה: 4 דקות

בחודש מאי האחרון הכריזו אנשי גוגל על הכנסתם של קבוצת גורמים חדשה לנתונים המשמשים לדירוג האתר. המשותף לקבוצת הנתונים הוא שהם בוחנים את חווית הגולש בדף. השם שניתן על ידי גוגל לקבוצת הנתונים הוא Page Experience Signals.

בשבוע שעבר הכריזו אנשי גוגל על תאריך היעד להפעלת העדכון החדש – מאי 2021. כלומר, יש לבעלי האתרים כשישה חודשים להערך לקראת עדכון אלגוריתם חווית הגולש.

מה מודד האלגוריתם החדש?

מטרת האלגוריתם חווית הגולש הינה למדוד כיצד הגולש רואה את חווית הגלישה שלו בדף מסויים. הרעיון מאחורי האלגוריתם הינו שאתרים המספקים חווית גולש מהנה יגרמו לגולש להישאר בהם זמן רב יותר, ולמצוא את מה שהוא חיפש.

האלגורתם למעשה מהווה אוסף של נתונים, שחלקם הגדול כבר מוכרים שנים רבות, וכנראה כבר משפיעים כיום על תוצאות החיפוש. האלגוריתם החדש מחבר אותם לאלגוריתם אחד משולב, ואולי גם לציון אחד משולב לחווית הגלישה באתר.

אילו רכיבים כלולים במסגרת נתוני חווית הגולש?

Page Experience Signals
מקור: Google Search Central Blog

הרכיבים הכלולים במסגרת נתוני חווית הגולש מתחלקים לשני חלקים.

החלק הראשון, הנקרא Core Web Vitals, הוא החלק החדשני באלגוריתם, והוא כולל שלושה נתונים מרכזיים:

  • Largest Contentful Paint (או בקיצור LCP) – משמש למדידת מהירות העליה והתצוגה של הדף, כאשר המדד הוא הזמן הלוקח לחלק המרכזי של התוכן להיות מוצג.
  • First Input Delay (או בקיצור FID) – משמש למדידת הזמן העובר עד שהדף מגיב לפעולות אותן מנסה הגולש לבצע. נתון זה מודד למעשה את רמת האינטראקטיביות של הדף.
  • Cumulative Layout Shift (או בקיצוב CLS) – משמש למדידת התזוזה של רכיבים בדף במהלך עליותו. נתון זה מודד את הסיכוי שגולש ינסה לבצע פעולה, אך יבצע פעולה שגויה בשל תזוזה של הרכיב עליו ניסה ללחוץ. על נושא זה פירסמנו מאמר נפרד. זהו הרכיב החדש ביותר בתוך אלגוריתם חווית הגולש.

עבור שלושה נתונים אלו נוסף בתקופה האחרונה דו"ח Core Web Vitals במסגרת Google Search Console.

החלק השני של האלגוריתם כולל ארבעה נתונים מרכזיים, שהם גם וותיקים יותר, וסביר להניח שהם כבר כלולים באלגוריתם הדירוג של גוגל כבר היום ברמות השפעה שונות:

  • התאמה למובייל – השימוש בפרמטר זה הפך לחלק מאלגוריתם הדירוג כבר באפריל 2015.
  • גלישה בטוחה – אזהרות על אתרים שנפגעו מתוכנות מזיקות או נפרצו מופיעות כבר משנת 2005.
  • גלישה מאובטחת – שימוש בטכנולוגיות SSL (אתרים בקידומת HTTPS) הפך לחלק מאלגוריתם הדירוג כבר בשנת 2016.
  • הימנעות מפרסומות מציקות – הימנעות מ-Interstitials המפריעים לגולש להגיע אל התוכן אותו הוא מבקש לראות. נושא זה הפך לחלק מאלגוריתם הדירוג כבר בשנת 2016.

תצוגה של חיווי מהאלגוריתם בתוצאות החיפוש

אולי אחד החלקים החשובים ביותר באלגוריתם הוא העובדה שגוגל הודיעו שהם יבצעו בדיקות בהם יופיע חיווי בתוצאות החיפוש לאתרים המספקים חווית גולש יוצאת מגדר הרגיל. אולי יהיה גם חיווי לאתרים בהם חווית הגולש איננה טובה?

בעבר גוגל הציגו כבר חיוויים לתוצאות מסוגים שונים, הנה כמה דוגמאות:

  • חיווי של ברק ירוק עבור דפים העושים שימוש בטכנולוגיית AMP
  • חיווי "Slow" אדום לאתרים איטיים במיוחד
  • חיווי "Mobile Friendly" לאתרים מותאמים למובייל
  • חיווי "אתר זה יכול לפגוע במחשב שלך" לאתרים שנפרצו

כיצד אני יכול למדוד את חווית הגולש באתר שלי?

גוגל מציעים שלושה כלים מרכזיים לבחינת חווית הגולש באתר, כאשר הדגש הינו על ה-Core Web Vitals:

  • Lighthouse – כלי המופעל מתוך דפדפן כרום המאפשר מדידה של חווית הגולש בדף בו הוא נמצא באותו הזמן.
  • Page Speed Insights – כלי חיצוני המאפשר קבלת נתונים אודות כל דף באינטרנט, הכולל נתונים של גולשים אמיתיים שגלשו באותו הדף.
  • Search Console’s Core Web Vitals – דו"ח מתוך כלי Google Search Console המפרט כמה מן הנתונים המרכזיים הכלולים באלגוריתם.

גוגל מדווחים על עליה של 70% במהלך החודשים האחרונים בשימוש בכלים אלו, מה שמראה שבעלי אתרים הגבירו מאד את מדידת חווית הגולש באתרים שלהם.

סיכום

גם הפעם אנשי גוגל נותנים לנו אזהרה מראש אודות הכניסה של האלגוריתם לשימוש בכדי שנוכל להערך לקראתו. עם זאת, ההיערכות לקראת האלגוריתם, ובמיוחד לרכיבי ה-Core Web Vitals, דורשת גם לא מעט ידע טכני וידע ב-HTML, מה שיקשה על ההיערכות המלאה לקראת העדכון.

הוספה של חיווי לאתרים בהם חווית הגולש הינה טובה לתוך תוצאות החיפוש יכולה להפוך את האופטימיזציה לאלגוריתם החדש לחשובה עוד יותר.