בכנס seo rally שהתקיים לפני כשבועיים בחוות אלנבי היו לא מעט הרצאות מעניינות על נושאים טכניים כאלה ואחרים מפי דינוזאורים של עולם ה-SEO. הרצאות שהתמקדו ב- java script ,tag manager, מהירות אתר וכל מה שחם בתעשייה בשנת 2021.
כולם היו יפים כולם היו טובים אך עבורי, בתור מקדם אתרים שלצד זה שאני מאוד אוהב להתעסק בפן הטכני של עולמות ה-SEO, אני עדיין חושב שהתוכן הוא המלך, או יותר נכון המענה על ה-User intent הוא המלך החדש! דווקא ההרצאה של שמוליק (היזם של הכנס), על השקר הגדול של מחקרי מילות מפתח, הרטיטה לי את "שריר ה-SEO" וגרמה לי לחשוב שאולי מרוב שיפורים והתחכמויות טכניות, שכחנו קצת מאחור שהמהות שלנו כאנשי seo היא קודם כל לייצר תוכן איכותי, שעונה על ה-User Intent של קהל היעד שרלוונטי ללקוחות שלנו.
מה שווה אתר מהיר עם התוכן שיש בו לא נותן ערך מוסף לגולש?
האם גוגל ייתן עדיפות לאתר עם סכמות מדויקות, על אף שכל המאמרים באתר הם בסגנון המתיש והנדוש: "3 דברים שלא ידעת על ביצים אורגניות" או " המדריך המלא לבחירת סכין גילוח"? והרשימה עוד ארוכה…
גילוי נאות – אני מכיר את שמוליק באופן אישי (כמו 90% מהתעשייה), הוא למעשה זה שפתח בפניי את דלת הקסמים לעולמות ה-SEO אי שם בשנת 2016 במכללת HackerU ואני חייב לו ולתשוקה שבה הוא לימד וגרמה לי להידבק בחיידק ה-SEO. אבל לא בגלל זה התלהבתי כל כך מההרצאה שלו.
בכל הנוגע לגורמים המשפיעים על עמוד תוצאות החיפוש בגוגל, "רב הנסתר על הגלוי" ובמישור התוכני (לכל בן אדם מותר להמציא לפחות 3 מילים על דעת עצמו), הנסתר מעורפל אפילו יותר! החבר'ה בגוגל משחררים חדשות לבקרים מדריכים והנחיות טכניות, עשרות אם לא מאות! אבל מדריכים והנחיות על התוכן? נאדה! מדי פעם בורח להם איזה שבריר של המלצה שנוגעת לאתרי (Your Money Your Life) YMYL אבל זה רחוק מלהתקרב למדריכים המפורטים בגזרה הטכנית של גוגל!
אל תשכחו – אנחנו אנשי שיווק לא מדענים!
אחת מהנקודות שיותר התחברתי אליהן בהרצאה של שמול, היא למה לעזאזל אנחנו אנשי ה-SEO מתעקשים להמשיך להשתמש בביטוי הבומבסטי "מחקר מילות מפתח". פעם אחרונה שבדקתי לא היו סביבי טלסקופים ומבחנות מלאות בשיקויים, ולא, אני ממש לא מזלזל בתהליך הכל כך חשוב הזה של מחקר המילים, להיפך! אני רק חושב שחשוב לחזור ל-Base ולזכור שכאנשי SEO אנחנו קודם כל אנשי שיווק.
בתור אנשי שיווק, לפני שאנחנו מעבירים "מחקר מילות מפתח" לאישור של הלקוח, אנחנו חייבים להיות כנים עם עצמנו ולחשוב טוב טוב – האם 10 הביטויים שהמלצתי ללקוח לקדם הם כאלה שבאמת יכניסו לו עבודה? או שמא נפחי החיפוש האסטרונומיים שלהם שמסנוורים אותנו ואת הלקוח יביאו אולי לכמות תנועה לא מבוטלת, אך יחד עם זאת גם לא ממירה!
אחרי שאמרנו מה לא בוא נשנה גישה ונתחיל לחשוב חיובי – מה כן
אז מה הוא השילוב האידיאלי לאתר ביטויים לקידום ונושאים למאמרים שבסופו של דבר יתורגמו לרכישות/לידים/טלפונים/עסקאות או במילה אחת: כ-ס-ף!
נסו להבין מגוגל מה הוא חושב שכוונת המשתמש של השאילתה
בחינת התוצאות שעולות עבור ב-SERP – באמצעות התוצאות שגוגל מציג לנו בעמודת תוצאות החיפוש נוכל להקיש מה כוונת המשתמש עבור כל שאילתה.
הערה חשובה – זכרו תמיד שלא משנה כמה מתוחכם וכמה עדכונים יבוצעו לאלגוריתם של גוגל, בסופו של דבר גוגל זה עדיין מכונה ולכן לא תמיד ניתן להקיש לפי התוצאות המוצגות בעמוד תוצאות החיפוש מה ה User Intent האמיתי, היות ולא פעם גוגל מציג תוצאות לא מדויקות היות והוא לא באמת מצליח לרדת לסוף דעתו שלך הגולש הממוצע ולהבין מה הן התוצאות שהוא ציפה לקבל.
בחינת התוצאות שעולות עבור ב-SERP
בחינת התוצאות שעולות עבור ב-SERP – באמצעות התוצאות שגוגל מציג לנו בעמודת תוצאות החיפוש נוכל להקיש מה כוונת המשתמש עבור כל שאילתה.
הערה חשובה – זכרו תמיד שלא משנה כמה מתוחכם וכמה עדכונים יבוצעו לאלגוריתם של גוגל, בסופו של דבר גוגל זה עדיין מכונה ולכן לא תמיד ניתן להקיש לפי התוצאות המוצגות בעמוד תוצאות החיפוש מה ה User Intent האמיתי, היות ולא פעם גוגל מציג תוצאות לא מדויקות היות והוא לא באמת מצליח לרדת לסוף דעתו שלך הגולש הממוצע ולהבין מה הן התוצאות שהוא ציפה לקבל.
משחקיי תפקידים
הדרך האולטימטיבית להבין מה קהל היעד שלך רוצה – זה לא שאם אתם מקדמים אתר של מדבירי חרקים, אני ממליץ לכם לפזר נמלים וג'וקים בבית כדי להיכנס לראש של קהל היעד, אבל אני כן ממליץ בעזרת כוח המחשבה והדמיון (ברוך ה' יש למקדמי אתרים בכמויות), תיכנסו לדמות של קהל היעד של הלקוח שלכם ותשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
- מה באמת אנחנו מצפים לראות
- איזה סוג של מידע באמת היה עוזר לנו עבור שאילתה כזאת או אחרת? האם זה מדריך מפורט? או שאולי זה בכלל סרטון שבו איש מקצוע מדבר אלינו? ואולי זה בכלל אינפוגרפיקה שמציגה את הבעיה והפתרון? יש המון דרכים ואפשרויות להנגיש תוכן ולענות על כוונת המשתמש חשוב להבין מה הפורמט האידיאלי.
- ממה אנחנו חוששים? רק אם תצליחו להרגיש את החששות וההתנגדויות שעולות לקהל היעד של הלקוחות שלכם תוכלו להבין ולהכיר אותם באמת
תלמדו לבחור את המלחמות שלכם
במידה ואתם מקדמים מותג ענק שהוא שם דבר בתחום בו הוא עוסק סביר להניח שלא תפחדו ללכת על קידום של ביטויי סופר תחרותי, אבל אם זה לא המקרה שווה לבחור בביטויים עם תחרות נמוכה יותר – גם עם זה בא על חשבון נפחי החיפוש כי הרי כבר אמרו לא פעם אבות אבותינו: "טוב ליד אחד ביד מ 2 שלעולם לא יגיעו אליך כי תמוקם על הביטוי התחרותי הזה אי שם בעמוד השלישי" (ויקדם, פרק יב, פסוק כא)
החליטו איזה סוג של גולשים תרצו להביא לאתר ותתמקדו בהם
מאוד התחברתי לחלוקה לקהלי היעד ששמול הציג בהרצאה: המברר, המתלבט והמחליט.
אם אתם מקדמים אתר תוכן שכל המהות שלו זה להביא תנועה וכמה שיותר – תפאדל! לכו על הביטויים עם נפחי החיפוש הכי מוגזמים ושיהיה לכם בהצלחה…
אבל, אם אתם מקדמים עסק/חברה/מותג שבסופו של דבר ה-Goal הסופי הוא שגולשים ירכשו/ישאירו ליד או יבצעו המרה אקטיבית כזאת או אחרת, אתם חייבים להתמקד במתלבט ועל אחת כמה וכמה במחליט! שעל אף שהוא בדרך כלל בוחר לאתגר את גוגל בשאילתות ארוכות ומדויקות במיוחד שמעט גולשים נוספים יבחרו לחפש באותם המילים, הוא הגולש הכי "חם" שיש בשוק, כזה שנמצא כבר עם האשראי ביד! הוא יודע איזה מוצר הוא רוצה לרכוש ולמה – בואו תהיו אתם אלה שהוא יתקל בהם ראשון בעמוד תוצאות החיפוש, כי כשזה יקרה הסיכוי שהוא ישלים עסקה גבוה מאוד!
ולסיום סיומת
הרבה זמן שלא העלתי מאמר חדש לבלוג של החברה (אבא טרי ועוד שלל תירוצים שיכולים להסתכם בזה שאני עצלן), אבל מה שגרם לי הפעם להוציא את הנוצה ולהעלות על הכתב את הדעה שלי זה 2 גורמים:
- חשוב לי לנצל את ההזדמנות ולהודות לשמול על כנס סופר, דופר, מגה, נינג'ה, טורבו מושקע. יש לנו, אנשי ה-SEO העצלנים, מזל שיש לנו בקהילה יזמים כמו שמול שרק בזכות התשוקה והמעוף שלו אנחנו זוכים ליהנות מאירועים ברמה כזאת. אז שמוליק, אם לא נרדמת ואתה עדיין איתי במאמר: תודה בשמי ובשם העצלנים!
- אם אני אצליח לשנות את ה-State Of Mind של מקדם אתרים אחד שעד היום הסתנוור מנפחי החיפוש המטורפים של ביטויים לא רלוונטיים שלא משרתים את הלקוח שלו, אני עשיתי את שלי!