לפני קצת יותר משנה, עדכון קטן שביצעו גוגל (רבים מתייחסים לעדכון בשם "עדכון וינס") גרם למותגים מסוימים ברשת לקבל דחיפה נוספת בתוצאות החיפוש. כשמאט קאטס, ראש מחלקת הספאם של גוגל, נשאל קצת לאחר מכן, האם גוגל נותנים משקל רב יותר למותגים בקביעת המיקומים? התשובה הייתה שאינם מייחסים חשיבות רבה במיוחד למותגים עצמם, אלא כדבריו, הם מתייחסים יותר לסממנים כמו אמון, סמכות, מוניטין וכדומה. כלומר, החשיבות שהם נותנים למותגים ברשת, מבוססת ברובה על סממני איכות מוכרים כמו TrustRank, PageRank ו-Authority.
מדוע גוגל צריכים להתייחס לחוזק המותג?
המטרה של גוגל תמיד הייתה להציג למשתמש את התוצאות הרלוונטיות והאיכותיות ביותר, המתאימות לשאילתת החיפוש שביצע. אם יש חיפושים רבים בגוגל לביטוי "SEO ישראל קידום אתרים", או לחילופין, אם גולשים רבים מחפשים את הביטוי "קידום אתרים" ומיד אחר כך גם את "SEO ישראל", ניתן להסיק על קיומו של מתאם חזק בין שם החברה "SEO ישראל" לבין הביטוי "קידום אתרים". לכן, הגיוני שגוגל ירצו שאתר קבוצת SEO ישראל יופיע במיקומים גבוהים עבור שאילתות חיפוש של הביטוי "קידום אתרים". בנוסף:
- קשה להטות את התוצאות באמצעות "זיוף" חוזקו של מותג. מותגים חזקים נבנים לאורך זמן, ונדרשת עבודה קשה ואינטנסיבית על מנת ליצור רלוונטיות, אטרקטיביות ועולם ערכים חיובי ויציב סביב מותג כלשהו.
- ניתן להילחם באתרי ספאם חסרי זהות ופנים, אשר אינם מציגים בצורה ברורה מי עומד מאחורי האתר.
- התייחסות לגולשים ולנושאים שעל סדר היום עוזרת ליצור תוצאות חיפוש רלוונטיות יותר המותאמות לשאילתת החיפוש שהקליד הגולש.
כיצד לדעת מה כוחו של המותג שלי ברשת?
באמצעות שאילתת חיפוש פשוטה, ניתן לקבל תמונת מצב לגבי מספר הפעמים ששם המותג שלכם מוזכר ברשת האינטרנט. למשל, הקלידו בגוגל את שאילתת החיפוש הבאה בגוגל וקבלו רשימת אתרים המכילים את שם המותג Sony, למעט תוצאות מאתר sony.com:
sony -site:sony.com
ניתן גם לבצע חיפושים ממוקדים יותר על מנת לבחון כמה פעמים מוזכר שם המותג שלכם בצירוף מילות מפתח רלוונטיות.
למשל, שאילתת החיפוש הבאה בגוגל, תחזיר בתוצאות החיפוש רשימה של דפים המכילים את הביטוי "קידום אתרים" בצירוף שם החברה שלנו, להוציא דפים מאתר seoisrael.co.il:
ניתן להשתמש באותה שאילתה גם ב-Yahoo לקבלת תוצאות מלאות יותר:
מותגים חזקים במיוחד, עשויים גם להופיע בגלגל הקסמים של גוגל כחוליות המקושרות למילת מפתח רלוונטית. למשל, אם תקלידו "שחזור מידע" בגלגל הקסמים, תקבלו את חברת "טיק טק שחזור מידע" כתוצאה רלוונטית המקושרת למרכז הגלג, כתוצאה ממתאם חזק בינה לבין הביטוי "שחזור מידע":
את אותם ביטויים שמופיעים בחוליות הגלגל, תוכלו למצוא גם ברשימת החיפושים הקשורים, שבתחתית תוצאות החיפוש. אם שם המותג שלכם עולה כשמחפשים ביטוי רלוונטי, יש בסיס להניח שקיים קשר חזק בין השניים.
כיצד ניתן להגביר את המודעות לשם המותג ברשת?
- פרסום PPC על מוצרי החברה ושירותיה, בשילוב שם המותג וסלוגן החברה.
- שילוב שם המותג באתר שלכם, בתג ה-Title ובטקסט ה-Meta Description של כל דפי האתר. דף "אודות" עם Title או <h1> אנמיים ללא שם או סלוגן החברה, מפספסים את העיקר.
- הגברת הדומיננטיות ברשתות חברתיות והחדרת שם המותג שלכם באתרי קהילות כמו פייסבוק וטוויטר.
- פרסום מאמרים והפצת הודעות לעיתונות עם מידע אודות החברה, פעילויותיה, שירותיה ומוצריה (אל תשכחו לשלב את שם המותג במאמרים שאתם מפרסמים).
- הפעלת בלוג רשמי לחברה המתוחזק באופן שוטף עם חדשות ועדכונים מהחברה, מאמרים מקצועיים, המלצות, דעות אישיות וכדומה.
- הגברת הנוכחות בפורומים באמצעות מתן תגובות מקצועיות בפרומים רלוונטיים ברשת ושילוב שם המותג וקישור אל אתר החברה מטקסט החתימה.
- שילוב שם המותג בטקסט העוגן של קישורים נכנסים (בצירוף הביטוי שאתם מעוניינים לקדם) על מנת לחזק את הקשר שבין המותג והביטוי הרלוונטי לבין אתר האינטרנט של החברה שלכם. גם קישורים פנימיים עשויים לעזור לכם לספר יותר על מערכת היחסים שבין שם המותג לבין ביטויים רלוונטיים (אגב, מסיבה זו גם לא אתנגד ללוגו באתר המקשר לדף הבית ומוגדר עם Alt שבו גם שם החברה מופיע וגם הביטוי המקודם על דף הבית).
בנוסף, שיווק המותג שלכם מפה לאוזן, פרסום בערוצי תקשורת מסורתיים ושילוב עבודת יחסי ציבור בערוצי המדיה הרלוונטיים לקהל היעד שלכם – כל אלה יתרמו להחדרת המותג שלכם לציבור והגברת המודעות אליו גם בסביבת ברשת.
סיכום דברים
מבחינתי, אחד החסרונות הבולטים של "אפקט המותג", הוא שמותגים חזקים, עם תקציבי פרסום אדירים ומשרדי יחסי ציבור חזקים העומדים מאחוריהם, עשויים לקבל יותר כוח בעוד שמותגים חלשים יותר יידחקו לפינה. בסופו של דבר, מותגים חזקים מושכים אליהם גם יותר קישורים "טבעיים" ובאז סביבם.
מצד שני, צריך לזכור שבהנחה שגוגל אכן פועלים בצורה זו, אין זה אומר שרק אתרים של מותגים חזקים יופיעו במיקומים גבוהים. זהו מדד אחד מיני רבים, אשר עשוי להשפיע במקרים מסוימים מאוד על התוצאות, אך אינו בא על חשבונם של סיגנלים אחרים הידועים כמשפיעים בקביעת המיקומים.
אני מציע שבמקביל לעבודת ה-SEO השוטפת לשיפור איכות התוכן של האתר, רמת האופטימיזציה הפנימית שלו ומערך הקישורים הנכנסים אליו, כדאי גם לנסות ולחזק את מותג החברה ברשת באמצעות עבודת שיווק ויחצ"נות טובה.
7 Responses
מה שאנו רואים כאן זו עדות לכך שגוגל מתחיל לפתח ניצנים של סמנטיות ולהבין הקשרים בין ביטויים יותר מאשר סתם ביטויים החוזרים אחד ליד השני.. יש אפשרות מאד גדולה שהעדכון האחרון של MAYDAY סייע בכך, כי רוב הביטויים האלה הם זנב ארוך. לכן כמו בתחומים אחרים שמקשרים פתאום שם של מותג למוצר והוא מופיע ב – Google suggestion – ומשלים לך את המשפט.
להגיע למצב כזה זקוקים בהחלט לפעילויות שרשמת למעלה, אם כי נראה לי שהפעילויות הקריטיות יותר, הן באז ויראלי איכותי. PPC , וקידום אורגני חזק בלפחות 5 ביטויים.
לא הייתי קורא לזה "ניצנים של סמנטיות", כי אני מאמין שגוגל יודעים לנתח היטב משמעויות סמנטיות כבר מזה זמן רב.
גם אם הם יודעים להבין סמנטיות ברמה מעמיקה אם כי אני בספק, גוגל יודע סמנטיות ברמה מאד שטחית, הוא יודע לקשר ביטויים אחד לשני אך אינו יודע את המשמעות של הביטוי, משמע אם אני אומר קידום אתרים הוא אינו יודע להבחין שמדובר בשירות, בשירות, בשם של מישהו, בשם של חברה, בחפץ ממשי או רעיון רוחני.
ביום שזה יקרה, גוגל יצליח לפענח את כל ההקשרים בין המילים וממש לנתח טקסט בצורה שהמוח האנושי חושב, ויש לנו דרך ארוכה לעבור עד שנגיע לשם, אמנם גוגל יודע לחבר מילים וביטויים… אך הוא רחוק מלדעת את המשמעות הסמנטית של דברים.
להערכתי, המאגר מידע הסמנטי של גוגל מועט בשלב זה, אם כי אנו רואים עדות לניתוח סמנטי במידה כזו או אחרת בתחומים מסוימים. צריך להבין את המשמעות מאחורי המילה לא רק לזהות טקסט, כרגע המנוע בשלב סינטקתי לחלוטין… אשמח לראות עבודות והוכחות אחרות לכך.
בגוגל יודעים הרבה יותר מעבר "לחבר מילים וביטויים" או "זיהוי טקסט". הם משקיעים מאמצים רבים בניתוח ומחקר בתחום הבלשנות, עיבוד שפה וניתוח משמעויות השפה.
מאמר אדיר! תודה!
תמיד טוב לראות שאפילו גוגל מכירים בחשיבותו של מיתוג וחוזקם של מותגים.
כנראה שלעולם לא נדע בדיוק מה גוגל יודע לעשות, הרי בשורה התחתונה מדובר בניסוי וטעיה בשילוב מעט המידע שהם משחררים לציבור המקדמים.