אחד המרכיבים המרכזיים לפיהם קובעים כיום מנועי החיפוש את רמת חשיבותו של דף מסויים או אתר מסויים הוא מספר ואיכות הקישורים המובילים אל אותו דף או אתר. אסטרטגיית בניית קישורים נכונה יכולה להקים או להפיל אתר, ולכן נדרשת זהירות רבה בעת ביצוע פעולות אלו. במאמר זה, ננסה לסייע לכם לבנות תוכנית פעולה יעילה לנושא בניית קישורים, תוך המנעות ממלכודות נפוצות אליהן נופלים בעלי אתרים ומקדמי אתרים חסרי ניסיון.
משוואת הקישורים
כאשר אנו בונים אסטרטגיית בניית קישורים, אנו מתייחסים אל משתנים הנמצאים בשליטתו של בעל האתר, ואל נעלמים הנמצאים בשליטתם של מנועי החיפוש. אם משתנה מסויים עובר בערכו רף מסויים, המשוואה יוצאת מאיזון, ולכן מנועי החיפוש יפעילו על אותו המשתנה פילטר או עונש על מנת להחזיר את המשוואה לאיזון. לפיכך, אסטרטגיית בניית קישורים נכונה צריכה לשמור על המשתנים בתחום "הירוק", ולהביא את סך כל המשוואה אל הערך הגבוה ביותר האפשרי.
מספיק שמשתנה אחד במשוואה יהיה לא מאוזן (מעל או מתחת לאזור "הירוק"), והאתר יכול להיפגע קשות בדירוג שלו בתוצאות מנועי החיפוש. זיהוי המשתנה הבעייתי חשוב מאד להחזרת המשוואה לאיזון.
חשוב לציין כי המשוואה איננה אחידה עבור כל סוגי האתרים. אתר הפועל בשוק נישה ממוקדת, יפעל במשוואה אחרת מאשר אתר ענק המקיף תחום רחב של נושאים. אין היגיון שאתר של גן ילדים ברעננה יקבל מאות אלפי קישורים נכנסים מאתרי ענק בכל רחבי העולם.
כמו כן, לאזורים מהם מגיעים הקישורים יש חשיבות גבוהה בקביעות יכולת ההשפעה שלהם. כך לדוגמא, קישורים מאתרים חיצוניים אשר מביאים בסופו של דבר תנועה ממוקדת ואיכותית לאתר, עשויים להיתפס על-ידי מנועי החיפוש כקישורים משמעותיים יותר מאשר קישורים רוחביים (Site Wide Links) מאזורי הפוטר של אתרים שאינם רלוונטיים. לכן, אנו ממליצים להתבסס בתוכנית בניית הקישורים על השגת קישורים ממקורות שיכולים להזרים תנועה ממוקדת ואיכותית לאתרכם. אסטרטגיה טובה תתבסס, בצורה טבעית אגב, על רציונאל זה, ולא על בניית קישורים למטרת קידום האתר בלבד.
דוגמאות לאיזון המשוואה
אם כל הקישורים הנכנסים של אתר מסויים מגיעים מקבוצה קטנה של מספרי IP (כלומר, שהאתרים בהם יש קישורים אל האתר נמצאים כולם על אותם השרתים) אז בכדי לאזן את המשוואה אפשר או להקטין את מספר הקישורים, או להשיג קישורים חדשים מאתרים שאינם נמצאים באותה "סביבת" IP. מצד שני, אם כל קישור אל האתר מגיע ממספר IP שונה, אז לאיזון המשוואה כדאי דווקא להשיג כמה קישורי site wide (קישורים רבים מאותו אתר) בכדי לאזן את המשוואה.
אם רוב מוחלט של הקישורים של אתר הם קישורים הדדיים (אני אקשר אליך ואתה תקשר אלי), אז צריך לדאוג להוספת קישורים חד צדדיים (OWL – One Way Link), ובמקביל להוריד את מספר הקישורים ההדדיים באתר.
אם כל הקישורים מובילים אל דף הבית, אז יש להשיג יותר קישורים המובילים אל דפים פנימיים באתר.
אלו רק מספר קטן של דוגמאות למשתנים במשוואת הקישורים. במשוואה המלאה קיימים משתנים רבים נוספים. הבנה של מצב משוואת הקישורים של האתר שלך תאפשר לך לקבוע אילו קישורים רצויים לאתר בכל שלב בכדי לאזן ולמקסם את המשוואה.
טקסט הקישור – Anchor Text
אחד המרכיבים החשובים בקישור הוא טקסט הקישור, כלומר המילים עליהן יש ללחוץ בכדי להגיע אל המקום אליו מוביל הקישור. חשוב מאד לשמור על רלוונטיות טקסט הקישורים המובילים אל האתר. מצד שני, אם טקסט העוגן של כל הקישורים המובילים אל האתר זהה ברובו, אז יש צורך לבצע גיוון ייזום של הטקסט על ידי הוספת מילים נוספות אל הקישור ושימוש במילים נרדפות. למעשה, לעתים דווקא טקסט עוגן ארוך יותר, המכיל קריאה לפעולה בצירוף פירוט התוכן שאליו מפנה אותו קישור, יהווה תמריץ טוב יותר לגולש הפוטנציאלי ללחוץ עליו. אם נתמקד בדוגמא זו, קישור מהביטוי "קידום אתרים" במדויק, יהיה פחות פוטנציאלי ללחיצה של גולש סביר מאשר קישור על ביטוי ארוך יותר, שיווקי יותר ומניע לפעולה, כגון: "בקר באתר של חברת קידום האתרים הגדולה בישראל".
במקום להשתמש בטקסט עוגן מדויק, נסו להיות טבעיים יותר באופן שבו אתם מקשרים לאתר. לדוגמא, אם האתר שלי עוסק בקידום אתרים, ניתן להשתמש בקומבינציות טקסט שונות בכדי לקשר אליו:
- חברת קידום אתרים
- SEO ישראל: קידום אתרים מקצועי
- קידום האתר על-ידי SEO ישראל
- החברה מספקת לנו שירותי קידום ושיווק באינטרנט
- לחצו כאן לצפייה באתר של חברת קידום האתרים
באופן כללי, ניתן לומר שככל שהאתר יופיע גבוה יותר עבור מספר רב של ביטויים, כך גם יישתפר מיקומו של האתר בחיפוש אחר הביטויים המרכזיים יותר.
הבנת משתני משוואת קישורים
הבנת הערך של כל סוג קישור ואת המשקל המייוחס לו על ידי מנועי החיפוש חיוני להשגת מיקום גבוה בתוצאות מנועי החיפוש. המטרה בבניית משוואה מאוזנת היא לדמות צמיחה טבעית של קישורים אל אתר לאורך זמן. הבנה של מבנה המשוואה המתאים לתחום של האתר ניתן פעמים רבות לקבל מניתוח של הקישורים המובילים אל אתרים מרכזיים המתחרים באתר שלך.
הנה כמה מן המשתנים החשובים ביותר במשוואה:
- קישור חד כיווני מול קישור הדדי.
- רמת הסמכותיות של האתר המקשר.
- מיקום הקישור בדף (בראש הדף, בצדדיו של הדף, בגוף הטקסט או בתחתית העמוד).
- טקסט הקישור.
- רמת הרלוונטיות של האתר המקשר אל האתר שלך.
- רמת הרלוונטיות של הדף המקשר אל האתר שלך.
- מספר הקישורים הנוספים המופיעים בדף יחד עם הקישור.
- מספר הקישורים המפנים מאותו אתר.
- מספר הקישורים המפנים מאותו מספר IP.
בקצה העליון של הסקאלה נמצא קישור חד כיווני מאתר סמכותי, בתוך גוף הטקסט של דף רלוונטי ביותר, עם טקסט קישור הכולל מילות מפתח מרכזיות.