המטרה של אופטימיזציה של PR היא לתעל את ה-PR של האתר אל הדפים בהם הוא הכי נחוץ (הדפים שבהם אתם משקיעים את מירב מאמצי האופטימיזציה). באמצעות סידור נכון של הקישורים הפנימיים באתר, ניתן ליצור מצב בו לדפים מסויימים יהיה PR גבוה מלאחרים, ולכן הוא יופיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש של גוגל.
לפני שאתם ממשיכים בקריאה, כדאי לוודא כי קראתם כבר את המאמר חישוב PageRank.
הגדלת כמות ה-PR באתר
כדי להגדיל את כמות ה-PR הכללית בתוך האתר, ניתן להשתמש באחת משתי דרכים:
- הגדלת כמות הדפים באתר, וחיבורם לדפים אחרים כך שגוגל ימצא אותם. אין הדבר אומר כי כדאי להוסיף סתם דפים ריקים או עם תוכן שהוא העתק של דפים אחרים! פעולה מסוג זה נחשבת אסורה, ועלולה לגרור עונשים.
- השגת קישורים מאתרים אחרים אל האתר שלכם.
לא ידועות כיום דרכים להגדיל את כמות ה-PR הכוללת בתוך האתר (לא בדף מסויים!) באמצעות אופטימיזציה של דפי האתר. כמות ה-PR הכוללת (בכל דפי האתר ביחד) נקבעת על ידי שלושה גורמים:
- מספר הדפים באתר (כל דף מוסיף ל-PR הכללי 1). באתר בן 1000 דפים יהיה הפוטנציאל הפנימי של ה-PR שווה ל-1000.
- כמות ה-PR שהועברה לאתר על ידי קישורים חיצוניים (מאתרים אחרים)
- כמות ה-PR שהאתר העביר לאתרים אחרים על ידי קישור אליהם (זליגת PR)
ה-PR מתועל בין הדפים באמצעות קישורים פנימיים.
המטרה של אופטימיזציית PR
מטרת האופטימיזציה של PR היא לתעל את ה-PR באתר כך שיתרכז בדפים החשובים ביותר, כך שדפים אלו יקבלו דחיפה (boost) בתוצאות החיפוש.
שימוש לא נכון בקישורים פנימיים עלול להביא לאובדן PR! שימוש נכון יביא לכך שכמות ה-PR באתר תהיה שווה לפוטנציאל שלו (היא לעולם לא תעלה על הפוטנציאל).
כיצד לא לבזבז PR
הדרך הראשונה למנוע בזבוז PR היא לצמצם את הקישורים אל אתרים אחרים למינימום הנדרש. אין אני אומר לא לקשר לאתרים אחרים כלל, אלא פשוט – לחשוב היטב על כל קישור.
הדרך השניה היא למנוע מצב של מבוי סתום בו קיים דף שיש אליו קישור מדף אחר, אך אין בו שום קישור יוצא. המשמעות של זה היא שאין לו לאן להעביר את כח ההצבעה שלו, וזה הולך לאיבוד.
הדבר השלישי שיש למנוע הוא דפים יתומים אליהם אף דף אחר לא מקשר. במצב זה הדף פשוט לא ימצא על ידי גוגל, ולא יכנס למעגל תרומת ה-PR.
אסטרטגיית אופטימיזציה לתיעול PR
כאן בעצם לב המאמר – כיצד למקסם את ה-PR במקומות בו הוא נדרש. דבר ראשון, יש לחלק את חשיבות הדפים באתר למספר רמות חשיבות. הנה דוגמא אפשרית:
הדף הראשי | ||||||||
קטגוריות משנה | קטגוריות משנה | קטגוריות משנה | ||||||
דף רגיל | דף רגיל | דף רגיל | דף רגיל | דף רגיל | דף רגיל | דף רגיל | דף רגיל | דף רגיל |
אסטרטגיה שנועדה להפנות את מירב תשומת הלב לדף הבית, עם משקל מסויים גם בקטגוריות המשנה (בצורה שווה בינהן):
- דפים רגילים לא מקושרים בינהם, אלא רק לקטגוריה מעליהם.
- דפים ברמה מסויימת מקושרים תמיד לדף הנמצא מעליהם בהיררכיה.
- דף ברמה מסויימת מקושר תמיד לדפים הנמצאים תחתיו בהיררכיה.
- אין דילוג בין הרמות – לא יהיה קישור מן הרמה הראשונה לשלישית.
- כל הדפים באתר מקשרים אל הדף הראשי.
- דפי קטגוריות המשנה אינם מקושרים בינם לבין עצמם.
אם עוקבים אחרי האסטרטגיה שהובאה כאן, מקבלים את חלוקת ה-PR הבאה:
- דף הבית: 3.21
- דפי קטגוריות המשנה: 1.71
- הדפים הרגילים: 0.51
קישור קטגוריות המשנה בינן לבין עצמן ישנה את התוצאות כך:
- דף הבית: 2.73
- דפי קטגוריות המשנה: 2.08
- הדפים הרגילים מתחת לקגטוריה החשובה: 0.65
- שאר הדפים הרגילים: 0.44
קישור בין שתי קטגוריות לשלישית, ללא קישור מהשלישית לשתי האחרות:
- דף הבית: 3.07
- קטגוריית המשנה החשובה: 2.38
- שתי קטגוריות המשנה האחרות: 1.54
- הדפים הרגילים: 0.41
ולסיום – אסטרטגיות דרסטיות:
כל הדפים מקושרים לכל הדפים.
- כל הדפים: 1.00
דף הבית מפנה אל כל הדפים. כל הדפים מפנים רק לדף הבית:
- דף הבית: 6.05
- שאר הדפים: 0.57