בעבר, האינדקס של גוגל עודכן בשיטה הנקראת בפי מהנדסי גוגל Everflux. לפי שיטת עדכון זו, בוצע עדכון של התוצאות בגוגל בערך פעם ביום. כיום, מבוצע עדכון הנתונים במאגר המידע של גוגל בזמן אמיתי, באופן שוטף ומתמשך, כחלק מתהליך עדכון קפאין (Caffeine Update) שנכנס במהלך אוגוסט 2009.
בעבר, עד קיץ 2003, היה מבוצע עדכון של מסד הנתונים של גוגל רק אחת לחודש לערך, ועדכונים גדולים קיבלו את השם ריקוד גוגל. עדכוני מסד נתונים אלו כבר לא אינם כיום. עם זאת, קיימים עדכונים אותם מבצע גוגל אחת למספר חודשים. ניתן כיום להבחין במחזור בן שלושה חודשים לערך לפיו החל גוגל לעבוד, עדכון אחד בחודש (בדרך כלל בתחילת החודש):
שינוי אלגוריתם החיפוש של גוגל – ריקוד גוגל
בעבר, ריקוד גוגל התייחס בעיקר לשינוי אלגוריתם. מאחר וכל ריקוד גוגל כזה השאיר אחריו אתרים רבים שהשינוי החדש גרם להם ליפול בתוצאות החיפוש, היה נהוג להגדיר לכל ריקוד גוגל שם, בדומה לשמות הניתנים לסופות הוריקן, לפי סדר האלף בית האנגלי, כאשר בכל שנה מתחילים מן האות A. הריקוד הראשון לשנת 2005 לדוגמא (ריקוד שהתרחש ב-2 בפברואר 2005) נקרא אלגרה, והריקוד השני (20 במאי 2005) נקרא בורבון.
מעט רקע טכני
המבנה של מנוע החיפוש גוגל בנוי על מעל 10,000 מחשבי PC רגילים הרצים על מערכת הפעלה לינוקס. המחשבים מחולקים למספר רב של מרכזי מידע (Data Centers) הפזורים בארצות הברית ואירלנד. לכל מרכז מידע יש IP משלו.
כאשר אתם מכניסים את הכתובת של גוגל לדפדפן, הכתובת מתורגמת על ידי שרת ה-DNS של ספק השירות שלכם לכתובת IP. בדרך כלל שומר שרת ה-DNS את כתובת ה-IP שקיבל לשימוש נוסף למשך יום או יומיים. עבור גוגל מורשים שרתי ה-DNS לשמור את כתובת ה-IP למשך 5 דקות בלבד. התוצאה – בכל חמש דקות, שרת ה-DNS של ספק השירות שלכם צריך ללכת לחפש כתובת IP עדכנית עבור גוגל.
בכל פעם שמגיע שרת DNS לבדוק את כתובת ה-IP של גוגל, גוגל מחזיר לו כתובת IP של מרכז מידע אחר, כך שבכל חיפוש שמבוצע, יגיע החיפוש למרכז מידע אחר. בצורה זו מבזר גוגל את כוח החיפוש הנדרש על מחשבים רבים, ומקטין עלויות.
כאשר מתרחש ריקוד גוגל, העדכון מופץ למרכז מידע אחד בכל פעם. ההפצה של העדכון עד אחרון המחשבים אורכת זמן רב, ונוצר מצב בו מרכזי מידע שונים עובדים עם מאגר נתונים שונה. התוצאה – חיפושים זהים שיגיעו למרכזי מידע שונים, יפיקו תוצאות שונות. התוצאה נראית כאילו תוצאות החיפוש של גוגל "רוקדות". ריקוד זה יכול להמשך זמן רב, כמו לדוגמא ריקוד אלגרה (פברואר 2005) שנמשך מעל חודש.
קצת היסטוריה: ריקוד גוגל פלורידה
בנובמבר 2003 החלו להופיע שינויים משמעותיים בתוצאות החיפוש של גוגל, ואנשי המקצוע קראו לשינויים אלו ריקוד גוגל פלורידה. נראה כי הריקוד כלל בנוסף לעדכונים הרגילים גם מספר שינויים משמעותיים באלגוריתם החיפוש של גוגל, והדעות חלוקות לגבי מהם השינויים שהוכנסו.
יש הטענו כי אחד השינויים שהוכנסו בריקוד גוגל פלורידה הוא אלגוריתם הילטופ.
היום, הביטוי ""ריקוד גוגל"" מתייחס לשינויים במיקומים של תוצאות החיפוש האורגניות, אשר משתנים ללא הרף, בעיקר בזירות תחרותיות. כאשר ביטוי משנה לעתים קרובות את מיקומיו בתוצאות החיפוש, יש המייחסים שינויים אלה לתופעת "ריקוד גוגל". למרות זאת, חשוב להבין שריקוד של תוצאות החיפוש עשוי להצביע על מגוון סיבות שמובילות לכך: שינויים באלגוריתם של גוגל, פעילות של מתחרים רבים עבור אותה מילת מפתח, צפייה בתוצאות ממרכזי מידע שונים ואף בעיות או שינויים באתר שגרמו לקפיצות במיקומים האורגניים.