זמן קריאה: 5 דקות

אמנם לא הייתי שם, אך אני מניח שביום מסיבת העיתונאים של פייסבוק (ה-15 בינואר 2013), נפתחו בקבוקי השמפניה במשרדי גוגל, ובעוד מניית פייסבוק מאבדת גובה הם חגגו את ההודעה שמשמעותה בפועל הינה שמירת המונופול של גוגל בתחום החיפוש. אמנם מדובר בגירסת ביטא, ואני מניח שיהיו במנוע עוד שיפורים רבים, אך בשלב זה מדובר בכלי חיפוש נחמד, ולא הרבה מעבר לכך.

אז מהן הבעיות במנוע החיפוש החדש?

מנוע החיפוש החדש של פייסבוק אינו מהווה איום משמעותי על השליטה של גוגל. המנוע יעמוד בפני מספר בעיות עיקריות:

  1. סוגי היישויות – מנוע החיפוש של פייסבוק יכול לתת תוצאות חיפוש המבוססות על היישויות הקיימות במערכת, כלומר אנשים, חברות, מקומות, תמונות וסרטוני וידאו. הבעיה העיקרית היא שלא קיימות יישויות חשובות כגון "מידע" (למי שמחפש מידע אודות נושא כלשהו), "מוצר" או "שירות" (למי שמעוניין לרכוש מוצר או שירות כלשהם), חסרות עוד ישויות רבות אחרות (לדוגמא: "עבודה", "דירה", "דומיין" וכו'). אין מה לעשות, רוב החיפושים שלנו כיום הינם חיפושי מידע או חיפושים מסחריים, ושם גם נמצא הכסף של המפרסמים. האם המנוע החדש יוכל לענות על שאלות כגון "סכיני שף שחברים שלי קנו וגם אהבו?"
  2. סנטימנט – אם עשיתי לייק על דף בכדי להשתתף בתחרות, או שעשיתי צ'ק אין במסעדה, האם זה אומר שנהנתי מהמוצר או מהמסעדה? האם מדובר באמת בהמלצה? מאחר ומגוון הפעולות אותן יכול גולש בפייסבוק לבצע הוא מצומצם (לייק או לא), לא קיימת אפשרות לפייסבוק לזהות את הסנטימנט של הגולש כלפי האובייקטים השונים (אהבתי מאד או שנאתי מאד). אם הכוונה של פייסבוק היא לנסות לזהות את הסנטימנט מתוך הערות הטקסט, אז כדאי לזכור כי זיהוי סנטימנט ידוע כאחת הבעיות הקשות של עולם עיבוד המידע. כאשר מישהו כותב על מסעדה מסויימת כי היא "מסעדה לפנים" – למה המנוע יחשוב שהוא התכוון? כמובן שהמצב הופך למסובך עוד יותר בשפות שאינן אנגלית.
  3. כמות המידע – מנוע החיפוש החדש של פייסבוק מוגבל בסופו של דבר למידע הקיים כבר בפייסבוק, שהוא אמנם רב, אך בסופו של דבר מהווה שבריר קטן מתוך סך המידע הקיים כיום ברשת. בשל כמות המידע המצומצמת העומדת לרשות פייסבוק, המנוע לא יוכל להיות מנוע מסחרי לחיפושי עומק אחר מידע או לקבלת החלטות מסחריות. בכדי להפוך את החיפוש לשימושי, פייסבוק תאלץ לצאת ולאסוף מידע ממקורות חיצוניים, ולפחות כרגע לא נראה שזה הכיוון של מנוע החיפוש החדש.
  4. מידע אמיתי – איכות החיפוש במנוע החיפוש החדש תלויה בכך שהגולשים הינם גולשים אמיתיים (כיום כמות גדולה מאד של גולשים ברשת אינם גולשים אמיתיים), ושאותם גולשים יכניסו מידע אמיתי ועדכני אודות עצמם למערכת (הגולשים לא מכניסים את כל המידע אודות עצמם, ולא כל מידע שהם מכניסים הוא אכן אמיתי). בכדי שהמנוע יהיה ממש יעיל, על הגולשים לומר על עצמם את האמת, את כל האמת ורק את האמת, וזוהי דרישה בלתי סבירה. בנוסף צריך לחשוב על בעיית המידע המלאכותי (ספאם) שעלול להיווצר ברשת החברתית – כמו שגוגל צריך להילחם באתרי ספאם ובמידע שאינו איכותי, גם פייסבוק תמצא את עצמה נלחמת בבעיות דומות.
  5. מי החברים שלי – כיום החברים שלי בפייסבוק מאד מגוונים, ואין בינהם הפרדה מסודרת. זה שהאחיינית שלי אוהבת את דורה, לא צריך להשפיע על תוצאות החיפוש שלי. בכדי לקבל תוצאות טובות, צריך יהיה לבנות חיפושים שיפלחו את החברים, שלא כולם מספקים מידע מספק אודות עצמם. אם החברים שלי אוהבים חומוס, האם זה אומר שאני אאלץ לקבל המלצות על חומוסיות מעתה ועד עולם גם אם אני אלרגי לחומוס?
  6. כמה חברים יש לי – גם מספר חברים גדול יכול לגרור בעיות (חברים שאינם באמת חברים אלא בעצם מכרים במקרה הטוב). גם מספר חברים קטן יכול לגרור בעיות (גודל מדגם קטן מדי גורר מצב בו כל חבר משפיע בצורה לא פרופורציונאלית). איכות התוצאות תהיה תלויה מאד בכמות חברים שאינה קטנה מדי ואינה גדולה מדי. סביר שבעיה זו תגרור את פייסבוק לכלול בשיקוליה גם מידע שיגיע מאנשים שאינם חברים שלי כלל, מה שיחליש את איכות התוצאות במנוע.
  7. פרטיות – לא כל המידע בפייסוק ציבורי, ולכן לא כולו ישתתף בחיפוש. מצד שני, רבים יתחילו למצוא את המידע שלהם מופיע בתוצאות חיפוש של אחרים, מה שעשוי לפגוע בפרטיות שלהם. במצב מסוג זה, עלולה להיות נהירה להגברת אמצעי הפרטיות, עד כדי מחיקת מידע בכדי למנוע את מציאתו או השתתפותו בחיפוש.
  8. קידום לייקים – סביר שמנוע החיפוש החדש יגרור בעקבותיו דור של מקדמי לייקים, שתפקידם הוא לרכוש בדרכים כאלה ואחרות אוהדים ולייקים לעסקים או אנשים אותם הם מקדמים, בכדי לשפר את מיקומם בתוצאות החיפוש של המנוע החדש. אם בעולם קידום האתרים (SEO) חיפשנו כל הזמן קישורים מאתרים סמכותיים, אז מקדמי הלייקים יחפשו לייקים מאנשים סמכותיים. אני אהמר על השם החדש של המקצוע – SSO – Social Search Optimization.

אז לסיכום…

אם מסתכלים על מנוע החיפוש החדש של פייסבוק, אז למעשה מדובר לכל היותר בשיפור של מנוע החיפוש הפנימי המוכר של פייסבוק, שלאורך השנים הציג יכולות מוגבלות ביותר. בהחלט שיפור נחמד, וסביר כי משתמשים רבים יהנו ממנו וישקיעו זמן בלהתנסות בו, אך מנוע החיפוש רחוק מלהיות אירוע פורץ דרך ומשנה סדרי עולם בקנה מידה אינטרנטי, וסביר שהוא לא ישפיע על הכנסות החברה מפרסום בצורה משמעותית. אפילו פייסבוק הודו שבמקרים רבים הם פשוט יעבירו את החיפוש של הגולש אל מנוע החיפוש בינג…

ובכל מקרה – אולי כדאי לפייסבוק לשנות את השם הנורא שהם בחרו למנוע החיפוש שלהם? Graph Search זה כל כך לא סקסי…