בתאריך 13 במרץ, 2024, פורסם ב-Github על ידי בוט אוטומטי בשם yoshi-code-bot אלפי מסמכים שנראה כי הגיעו ממחסן גוגל Content API. המסמכים הללו נותנים לאנשי ה-SEO הצצה נדירה מאוד על אלמנטים חשובים שגוגל משתמשת בהם על מנת לדרג תכנים בתוצאות החיפוש. צריך להבין, מדובר במידע סודי ביותר של גוגל ולכן המסמכים האלה, התוכן שבהם הוא אוצר עבור אנשי SEO. דליפה זו יותר גדולה בחשיבותה מהדליפה של מנוע חיפוש Yandex בשנה שעברה.
הערה חשובה מאוד! המסמכים מכילים מאפיינים פנימיים של עובדי גוגל. כלומר, גוגל הגדירה שמות למאפיינים, לסטים של בדיקות שהם עושים לעמודי נחיתה ולאתרים והם אלו שדלפו.
* אין בדליפה אזכור לציון של כל מאפיין.
* אין בדליפה אזכור לחשיבות של כל מאפיין.
* אין בדליפה אזכור לשימוש של הבוטים בכל מאפיין.
כל המידע שנכתב בנוגע למאפיינים הוא נטו פרשנות אישית של כותב המידע.
המסמכים שהודלפו הגיעו לידיו של רנד פישקין, מייס שותף של SparkToro, בתחילת חודש מאי ואל מייקל קינג מנכ"ל iPullRank. שניהם עברו על המסמכים וזיקקו את הנקודות המשמעותיות והקריטיות שגוגל איתם בוחן את תכני האתרים.
מאפיינים ואלמנטים חשובים מהמסמכים הפנימיים של גוגל
המידע שדלף הוא עדכני למרץ 2024, כולל בתוכו מעל 2,500 מודלים ובהם מעל 14,000 מאפייני דירוג. כפי שציינתי קודם, במסמכים אין דירוג של המאפיינים. כלומר, איזה מאפיין חזק יותר ממשנהו אלא רק צויין כי מאפיינים אלו קיימים ויכולים להשפיע על הדירוג.
היסטוריית שינויים של עמודי נחיתה
גוגל משתמשת רק ב-20 השינויים האחרונים עבור עמוד נחיתה בעת בחינה וניתוח הקישורים בעמוד. לפי קינג, ההבנה היא שגוגל שומרת כל עמוד נחיתה שהיא הוסיפה לאינדקס במרוצת השנים אבל בודקת את 20 הגרסאות האחרונות בבדיקת קישורים.
הורדת דירוג
אלמנטים שהתגלו כמשפיעים על הדירוג
- קישור אינו תואם לאתר היעד – קישור על אנקור טקסט שמוביל לאתר בעולם תוכן שונה או קישור שמוביל לאתר שאינו פעיל או לעמוד 404 באתר פעיל.
- אותות המתקבלים ב-SERP המצביעים על חוסר שביעות רצון של המשתמש. לדוגמא, יציאה מהירה מהאתר כי הגולש לא קיבל את המידע שרצה או כי חווה חוויית משתמש איטית או הפרעה כלשהי למשל של פופאפים, מעברוני פרסומות ומודעות קופצות.
- ביקורות על מוצרי האתר.
- מיקום הגולש.
- פורנו.
חשיבות בניית קישורים באתר ולאתר
מהמסכים של גוגל עולה כי יש חשיבות ורלוונטיות לקישורים באתר ולאתר.
בניית קישורים פנימיים תקינה
לפי המסמכים, גוגל משתמשת במספר גדול של מאפיינים הבודקים את הקישורים הפנימיים באתר.
נתוני כרום
מודול בשם ChromeInTotal (תצוגת כרום של האתר) – עשוי להצביע על כך שנתוני שימוש בכרום ממלאים תפקיד במאפייני דירוג. לצערנו, אין מידע נוסף על מאפיין זה.
אתרים קטנים
אחד המאפיינים שהתגלו במסמכים הוא מודול בשם smallPersonalSite – אתרים קטנים או אתרי בלוג אישיים. אין יכולת כרגע לדעת האם מאפיין זה הוא גורם משפיע בדירוג.
רענון
גוגל מבצעת בחינה של התוכן לפי מדד תאריכים המופיעים בתוכן הדף וב-URL.
מידת נושא דף הנחיתה
לגוגל יש וקטורים הבוחנים 2 פרמטרים: אחד זה את נושא/עולם תוכן האתר והשני זה נושא/עולם תוכן של עמוד מסוים. הוקטורים האלו פועלים אחד מול השני כאשר יש בחינה של נושא תוכן עמוד הנחיתה אל מול עולם התוכן של האתר. הבדיקה היא האם תוכן עמוד הנחיתה קשור לנושא האתר והיא מתבצעת על ידי השוואת דפים אחד לשני ולאתר עצמו.
שדה TITLE
מאפיין שהתגלה בשם titlematchScore – כנראה מודד עד כמה ה-title תואם את השאילתה של הגולש.
דירוג עמוד הבית עבור דפי האתר
לעמודים חדשים שנוצרים, כאשר הם ללא וותק וכח, עמוד הבית משמש נותן הכח המשמעותי עד שהם בעצמם צוברים ותק בגוגל.
אמון עמוד הבית
גוגל מחליטה כיצד להעריך קישור על סמך מידת האמון שלהם בדף הבית.
גודל גופן
לפי מדד avgTermWeight גוגל עוקבת אחר גודל הגופן המשוקלל הממוצע. כלומר, בודקת בטקסט מילים בולטות, מילים מודגשות בקו תחתון וכדומה.
לסיכום
כפי שציינתי בתחילת הפוסט, מדובר על אלפי עמודים של דאטה שדלפו, המאמרים שמתפרסמים בתקופה האחרונה (כמו פוסט זה) אינם מכילים את כל המידע שדלף והכי חושב, המידע שדלף אינו מגלה את ציון, חשיבות או שימוש במאפיין על ידי גוגל בוט.
אבל, המידע הזה נותן פרספקטיבה של גוגל על מאפיינים שונים בבחינת עמודי נחיתה באתר והוא מידע שיכול לשרת אנשי SEO בעבודת האופטימיזציה.