חיפוש לפי תמונה בעזרת שימוש ב-Google Lens מהווה פיצ'ר מתקדם מאוד והוא זמין לשימוש בחינם בדסקטופ, אנדרואיד ו-IOS, במגוון דפדפנים.
בכנס Google I/O שנערך בשנת 2017, הכריזה גוגל על פיצ'ר חדש המתבסס על חיפוש לפי תמונה – , Google Lens. כלי זה יאפשר למשתמשי מצלמת הסמארטפונים לקבל אינפורמציה משלימה לגבי האובייקט שצולם, כך שמצלמת הפלאפון לא רק תציג את מה שאתם רואים, אלא תאפשר הבנה נוספת שתסייע להבין את הפעולה.
בעזרת הפיצ'ר של גוגל לנס תוכלו לקבל תשובות היכן ומתי שתצטרכו. הפיצ'ר זמין לשימוש בדסקטופ, במערכות Android ו-IOS של אפל.
גוגל לנס – אז איך זה עובד?
כולנו מבצעים שימוש כיום במנועי החיפוש על מנת לאתר מידע כזה או אחר, על עדכונים, מוצרים, תשובות, אך לא תמיד אנחנו מצליחים לבטא לכדי מילים בשורת החיפוש אחר מה שאנחנו רוצים – בעזרת טכנולוגיית AI וראייה ממוחשבת, הפיצ'ר Google Lens מאפשר לנו להשתמש בתמונה קיימת או תמונה חדשה על מנת לאתר את בקשתנו בצורה הדומה ביותר למה שחיפשנו. במילים אחרות, הטכנולוגיה שעל בסיסה נוצר הגוגל לנס מציגה זיהוי של מה שאתם רואים.
כך למשל, ניתן לכוון את מצלמת הגוגל לנס לבית עסק כזה או אחר, והפיצ'ר יזהה את המיקום – בהתאם לכך תוכלו לראות את המידע אודות בית העסק הרלוונטי.
חיפוש לפי תמונה בדסקטופ
ניתן לבצע את החיפוש במרבית הדפדפנים הקיימים, כמו למשל: Chrome, Safari, Edge וגם Firefox.
יש להיכנס לדפדפן בדסקטופ ולהיכנס לטאב של Google תמונות ואז ללחוץ על סמל המצלמה (חיפוש לפי תמונה).
לאחר העלאת הקובץ הרצוי, יתקבלו תוצאות זהות או דומות לתמונה שהעלתם.
דרך נוספת לחיפוש לפי תמונה בדסקטופ הינה ע"י כתובת URL
עליכם להיכנס לאתר בו נמצאת התמונה שברצונכם להשתמש בה. על מנת להעתיק את כתובת ה-URL של התמונה, יש ללחוץ עליה קליק ימני ואז על "העתקת כתובת קישור".
לאחר מכן, חיזרו לדפדפן וליחצו על סמל המצלמה (חיפוש לפי תמונה) ותדביקו את קישור ה-URL שהעתקתם.
חיפוש לפי תמונה ב-Android
בעזרת חיפוש תמונה ניתן למצוא בתוצאות החיפוש ב-Android תמונות דומות, תוצאות של אובייקטים מסויימים מתוך התמונה, אתרים בהם התמונה דומה או זהה.
החיפוש מתבצע ע"י כניסה לדפדפן, לחיצה על סמל המצלמה (חיפוש לפי תמונה), בחירת התמונה הרצויה (ניתן להשתמש בתמונה קיימת או לחילופין לצלם תמונה חדשה) ולחיצה על סמל החיפוש.
חיפוש לפי תמונה ב-iPhone וב-iPad
על מנת להשתמש בתכונת גוגל לנס במערכות IOS, נדרש להשתמש בגרסת אפליקציית גוגל העדכנית ביותר, או שימוש בדפדפן של Safari החל מגרסה 11 ומעלה.
יש להיכנס לאפליקציית Google ולהקיש על סמל המצלמה (חיפוש לפי תמונה)
לאחר מכן, ניתן לבחור בהעלאת תמונה קיימת או לחילופין, צילום תמונה חדשה. כמו כן, ניתן לבחור את השימוש שנמצא באובייקט בתמונה (במידה והאפשרות זמינה) ע"י סימון הבחירה שיופיע במסך, או לחילופין ניתן להשתמש בחלק מסויים מהתמונה.
טיפ קטן: על מנת לקבל תוצאות יותר מדוייקות / ספציפיות, מומלץ לבחור אזור קטן בתמונה.
איך חיפוש לפי תמונה משפיע על קידום אתרים?
מדובר בכלי מהפכני המאפשר לשאוב מידע בהתאם לחיפוש לפי תמונה. שימוש בפיצ'ר הזה מאפשר לגוגל לראות ולהציג מגוון תוצאות – תרגום, טקסט, חיפוש, שיעורי בית, שופינג, מקומות ואוכל.
על ידי הוספת תגית ALT, גוגל מקבל תיאור של התמונה לא רק בהתבסס על ניראות התמונה, אם כי גם על המלל הנוסף.
איך ניתן להכניס תמונות לגוגל לנס?
- העלאה של תמונות איכותיות ברזולוציה גבוהה – ניתן לבצע אופטימיזציה לתמונות על מנת שמשקלן יהיה קטן ככל הניתן מבלי לפגוע באיכות התמונה.
- האלגוריתם של גוגל מצמצם ואף מונע תמונות זהות שאינן מכילות קונטקסט כזה או אחר, ככל הנראה שהתמונה שתיבחר תהיה זו שנמצאת באתר החזק יותר. לכן, רצוי ואף מומלץ להשתמש בתמונות מקוריות על מנת להימנע מתמונות זהות.
- מומלץ להוסיף מלל בהגדרות התמונה, כך למעשה שואב האלגוריתם של גוגל את האינפורמציה עבור אלו שמבצעים חיפוש לפי תמונה.
עבודה טובה ונכונה על התמונות באתר שלכם עשויה להביא לכניסתן של התמונות לכלי של Google Lans ובעקבות כך להגדיל את הטראפיק (תנועה) לאתר שלכם.
האם חיפוש לפי תמונה בטיחותי?
ככלל, מנועי החיפוש למיניהם עוסקים בפרטיות המשתמש. מנועי החיפוש לא שומרים במאגרי המידע שלהם את התמונות עבורן בוצע חיפוש ואינן מועלות לפלטפורמות כאלו ואחרות.
האם יש תכונות נוספות לפיצ'ר חיפוש לפי תמונה של גוגל לנס?
התשובה לכך היא חד משמעית כן. מעבר לחיפוש לפי תמונה, ניתן למשל לצלם טקסט בשפות שונות ולקבל תרגום ע"י גוגל במיידי! זה מעולה בעיקר עבור אלו שנמצאים במדינות שונות ואינם דוברי השפה.
דוגמה נוספת לכך, ניתן להשתמש בגוגל לנס לצורך זיהוי אובייקטים, זיהוי חפצים. לדוגמה, במידה וצילמתי בעלי חיים או צמחים למשל, ניתן יהיה להריץ חיפוש בגוגל לנס ולגלות במה מדובר.
באותה מידה, ניתן לאתר מוצרי הלבשה ורהיטים לבית, כך שמדובר באפליקציה חסכונית עבור הצרכן, ורווחית עבור גוגל.