באפריל 2020 הודיעה גוגל שתאפשר לסוחרים להציג רשומות מוצרים ב-google shopping בחינם. העדכון החל באפריל בארה"ב והחל מאמצע אוקטובר זמין בכל העולם. ב-30 בספטמבר הודיעו ב-google כי הצגת רשומות מוצרים בחינם תתרחב למדינות נוספות ברחבי העולם.
ענף הקמעונאות התמודד עם איומים ומשברים רבים, ששיאו הגיע עם התפרצות נגיף הקורונה. בתקופה זו, סוחרים שפעלו גם בגזרת הדיגיטל, מצאו שהמסחר הדיגיטלי הפך להיות קרש ההצלה שלהם. הצרכנים שממעטים לצאת מהבית, מבצעים יותר ויותר רכישות online, ומציאות זו מהווה הזדמנות עסקית מצוינת לעסקים שמתקשים לפעול בצורה רציפה בצל המגבלות הנובעות מנגיף הקורונה .
התגובה של גוגל לא איחרה להגיע וכאמור, באפריל 2020 הודיעה על תוכניתה להציג ב-google shopping גם רישומים חינמיים, במטרה לעזור לסוחרים ליצור קשר טוב יותר עם הצרכנים (ובשביל הסיפור היפה, בואו נניח לרגע שזה לא קשור לאיום של ענקית הקניות אמזון). הרישום החינמי נפתח בארה"ב כבר במהלך אפריל, וכפי שהבטיחו google האופציה זמינה כעת במדינות נוספות באירופה, אסיה ואמריקה הלטינית, ביניהן ישראל החל מאמצע אוקטובר.
עד לנקודת זמן זו Google shopping , היה שירות בתשלום, בדומה לפרסום ב-google Ads. בחיפושים רלבנטיים (של מוצרים), מופיעה קרוסלה של מוצרים במסגרת קמפיינים של google shopping .
מה זה אומר רישום חינמי ל-Google Shopping?
בדומה לכך ש-google אינה גובה תשלום מאתרים עבור הרישום שלהם באינדקס של תוצאות החיפוש, תאפשר google תאפשר גוגל לסוחרים להציג את פרטי המוצרים שלהם, בתוצאות google shopping ללא תשלום, מתחת לאזור שיוקצה למוצרים שמתפרסמים בתשלום. משמעות שינוי זה עבור הסוחרים היא חשיפה חופשית למליוני גולשים המגיעים ל-google כדי לבצע רכישות או לחפש מידע הנוגע על רכישות online.
עבור הקונים זה אומר שהם יכולים לגלות דרך google shopping הרבה יותר מוצרים מהרבה יותר חנויות.
איך זה ייראה?
המוצרים ב-Google shopping שמפורסמים בתשלום מופיעים בקרוסלת המוצרים העליונה ומתחתם ניתן לראות את המוצרים בחינם.
בתמונה הבאה ניתן לראות כיצד זה ייראה בתצוגת הדסקטופ.
סוגים של כרטיסי מוצר חינמיים ב-Google Shopping
כאשר נרשמים לכרטיסי המוצר החינמיים אותם google מציעה לסוחרים, המוצרים יכולים להופיע במסגרת פלטפורמות החיפוש המגוונות של google: בטאב של "google shoping", ב-google serach, ב-google Images, google Maps ו-google Lens.
עבור הופעה בכל אחד מפלטפורמות החיפוש של google יש לעקוב אחר הכללים של כרטיסי המוצר החינמיים הכללים והייחודיים בפלטפורמה הרצויה.
איך תוכלו להפעיל כרטיסי מוצר חינמיים?
אם באתר שלכם אתם עושים שימוש בסימון נתונים (structured data markup) , המוצרים יופיעו באופן אוטומטי בכרטיסי מוצר חינמיים, אם מבלי שתעשו דבר נוסף. שימו לב, זה לא יגרום למוצרים שלכם להופיע תחת הטאב של google shopping.
על מנת שהמוצרים יויפעו גם בטאב של google shopping, יש לשלוח פיד מוצרים דרך ה- google Merchant Center ולעמוד בדרישות הסף הנוספות. ה-Merchant Center מאפשר גם שליחת פידים אוטומטיים. כמו כן, יש לסמן את האופציה של פרסום רשומות מוצר חינמיות.
ישנן דרישות סף מפיד הנתונים שמועבר ל-google (דרישות הסף הן id, שם פריט, קישור, קישור לתמונה ומחיר), אולם מומלץ להעביר כרטיסי מוצר משופרים, על מנת שהכרטיס יוצג בפורמט של תוכן עשיר, מה שעשוי להגדיל את ה-CTR התנועה והמכירות.
מה עוד צפוי לנו?
ב-google מבטיחים שבקרוב ניתן יהיה לראות את הקליקים של הרשומות החינמיות בדוח הביצועים שיופיע ב-Merchant Center. עוד צפויים לנו, לצד הסימון של זמינות המוצרים שקיים כבר היום, גם תווית שמדרגת את המחיר ביחס להצעות של ספקים אחרים (גבוה, נמוך או מחיר שוק).
במקביל פועלים על שותפות בין google לבין paypal על מנת לאפשר לסוחרים לקשר את חשבונותיהם. שותפות זו נועדה להאיץ את תהליך העלאת המוצרים, ולהבטיח שהתוצאות האיכותיות ביותר עבור הגולשים הם אלו שיוצגו. במקביל פועלים ב-google בשיתוף פעולה הדוק עם השותפים הקיימים, WooCommerce, Shopify ו-BigCommerce, על מנת לסייע לסוחרים לנהל את המוצרים והמלאי שלהם, על מנת להקל על עסקים בכל הגדלים להיות פעילים במסחר הדיגיטלי.
לסיכום, מעבר לרישום המוצרים על מנת שיופיעו ב-google shopping, צריך יהיה לדאוג שהמוצרים שלכם יופיעו במקומות ריאליים. קרוב לוודאי שכפי שישנם הרבה אלמנטים שמשפיעים על סידור התוצאות בדף תוצאות החיפוש, מעתה תהיה חשיבות גבוהה עוד יותר, גם לאופטימיזציה של עמודי המוצרים, על מנת להשיג בולטות גבוהה יותר ב-google shopping ובפלטפורמות השונות של google.