המידע המצטבר בגוגל אנליטיקס מבוסס על סוגים שונים של עוגיות (Cookies), המוטמעות על-ידי המערכת במחשבו האישי של משתמש הקצה. בפוסט הבא, אפרט מעט על ארבע העיקריות שבהן, תוך פירוט סוג המידע המאוחסן על גבי כל עוגייה ותאריך התפוגה שלה. שימו לב: בעוד שלכל אחת מהעוגיות מוגדר מראש זמן תפוגה כברירת מחדל, ניתן לבצע התאמות אישיות לזמני התפוגה באמצעות שינויים פשוטים יחסית בסקריפט של גוגל אנליטיקס.
עוגיית utma__
העוגייה הראשית, באמצעותה גוגל אנליטיקס עוקב אחר תנועת מבקרים חדשים באתר (unique). עוגייה זו מכילה, בין היתר, מספר ID ייחודי של הגולש, תאריך ושעת ביקורו הראשון באתר וכן מידע על מספר הביקורים הכולל באתר עד כה.
תאריך תפוגה: שנתיים. עם כל ביקור חדש באתר, תאריך התפוגה יעודכן מחדש.
Content: 199969452.2095448333.1294343293.1297526104.1299847686.5
Domain: seoblog.co.il
Path: /
Expires: 2 years
המספר 199969452 הוא מספר ID קבוע שהוגדר לדומיין seoblog.co.il באמצעות גוגל אנליטיקס. המספר השני, 2095448333, מתייחס למספר ה-ID האקראי שהוקצה לגולש הספציפי שביקר באתר. במקרה הזה, זה אני! המספר הזה ילווה אותי במשך השנתיים הקרובות (בתנאי שאמשיך לעבוד מאותו מחשב, עם אותו דפדפן ולא אמחק את ה-Cookie כמובן).
עוגיית utmb__
עוגייה זו מכילה את מספר הצפיות (pageviews) של הביקור הנוכחי באתר, וכוללת את שעת ההתחלה של ה-Session הנוכחי.
תאריך תפוגה: 30 דקות (זמן התפוגה ברירת המחדל של session ב-גוגל אנליטיקס). עם כל צפייה מחדש בדף באתר, תאריך התפוגה יעודכן מחדש.
Content: 199969452
Domain: seoblog.co.il
Path: /
Expires: 30 minutes
עוגיית utmc__
עוגייה זו היא אחותה של ה-utmb ("עוגיות b ו-c"). ההבדל העיקרי ביניהן, הוא שעוגיית b עוקבת אחר שעת ההתחלה של ה-session, בעוד שעוגיית c מתייחסת לתאריך ושעת סיום ה-session הנוכחי.
תאריך תפוגה: בסוף ההפעלה. כלומר, העוגייה תמחק עם סגירת הדפדפן.
Content: 199969452
Domain: seoblog.co.il
Path: /
Expires: End of session
עוגיית utmz__
העוגייה אוספת מידע אודות מקורות התנועה של הביקור הנוכחי באתר – תנועה אורגנית, ממומנת, ישירה, מידע על מילות מפתח שהקליקו עליהן, תנועת קמפיינים וכדומה.
תאריך תפוגה: שישה חודשים. העוגייה תעודכן מחדש בתנאי שמקור התנועה של הביקור הנוכחי באתר שונה מהביקור הקודם (תוך התעלמות מכניסות ישירות לאתר כמקור תנועה חדש). כלומר, גולש אשר הגיע לאתר מלחיצה על באנר פרסומי ולאחר מכן נכנס ישירות לאתר, גוגל אנליטיקס ימשיך לתת קרדיט למקור התנועה הראשוני (הבאנר) למשך כחצי שנה (אלא אם כן היו כניסות ממקורות אחרים, כמו תנועה מ-PPC או תנועה אורגנית). אם ניקח דוגמא אחרת, גולש אשר הגיע לאתר לראשונה מחיפוש אורגני של הביטוי "קידום אתרים", ולאחר כמה ימים נכנס ישירות לאתר (מבלי למחוק cookies כמובן), גוגל אנליטיקס ייתן קרדיט נוסף למקור התנועה הראשוני (הביטוי "קידום אתרים" בתוצאות האורגניות).
Content: 199969452.1297526104.4.2.utmcsr=google|utmccn=(orגוגל אנליטיקסnic)|utmcmd=orגוגל אנליטיקסnic|utmctr=%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA+%D7%A7%D7%99%D7%93%D7%95%D7%9D+%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%99%D7%9D
Domain: seoblog.co.il
Path: /
Expires: 6 months
במקרה הזה, ניתן לראות שאותו גולש, הגיע לאתר מגוגל אורגני, מחיפוש של הביטוי "חדשות קידום אתרים".
מסקנות וסיכום
לגוגל אנליטיקס יש עוגיות נוספות, אך אילו המרכזיות שבהן. חשוב להבין כיצד הן פועלות על מנת לדעת לפענח בצורה טובה יותר את הנתונים שב-Analytics. כשאתם מנתחים את מקורות התנועה של האתר שלכם, כדאי לזכור, כפי שנכתב על-ידי מאיר גולד בבלוג של פבל ישראלסקי, שגוגל אנליטיקס מעניק את הקרדיט למקור התנועה הראשוני של גולש אשר נכנס לאחר מכן בצורה ישירה לאתר. על מנת להתמודד עם המצב, ניתן להגדיר תאריך תפוגה מותאם אישית (וקצר הרבה יותר) בקוד המעקב של גוגל אנליטיקס, באמצעות שימוש בפקודת setCampaignCookieTimeout.
לייצר סגמנט המיועד למבקרים חדשים באתר בלבד, או להגדיר פרופיל חדש לאתר עם פילטר לתצוגת משתמשים חדשים בלבד – אלה פתרונות שיציגו רק תנועה של גולשים חדשים (new visitors). גוגל אנליטיקס יתעלם מגולשים שביקרו בעבר באתר, אך הגיעו אליו ממילות מפתח חדשות. כלומר, ייתכן שתפספסו נתונים חשובים בדרך.
לטעמי, תאריך תפוגה של שישה חודשים לעוגייה __utmz, הוא פרק זמן ארוך מידי. מבחינת גוגל, תקופה זו מוגדרת כמסגרת זמן סבירה למעקב אחר קמפיינים ממומנים שהשיגו טראפיק לראשונה. אני מציע לבחון, בהתאם לסוג האתר שלכם ואופי מקורות התנועה אליו, האם יש טעם בפרק זמן ארוך כל כך, או שמא עדיף יהיה לבצע התאמות כלשהן.
לקריאה נוספת: Cookies & Google Analytics.
עכשיו בא לי לאכול עוגייה…