אחד העדכונים החשובים ביותר לדעתי מאירוע Google Search On 2020 היה ההגדרה של גוגל למושג חדש: תתי נושאים (Sub Topics). אני לא בטוח שכולם הבינו עד כמה הנושא יכול להיות משמעותי לביצוע קידום אורגני.
מה הם בעצם תתי נושאים (Sub Topics)?
נניח שאני מעוניין לקנות ציוד למשרד הביתי שלי. לצורך כך, אני נכנס אל גוגל ומבצע חיפוש רחב מאד, כגון "ציוד משרדי". מן החיפוש אותו ביצעתי, קשה מאד לגוגל להבין מהי הכוונה (Intent) העומדת מאחורי החיפוש.
לא כל אדם שמחפש ציוד למשרד הביתי מחפש את אותם דברים (או במילים אחרות – לא לכולם יש Intent זהה). יתכן שאני מחפש ציוד במחירים סבירים. אולי אני מחפש ציוד פרימיום. יכול להיות שאני מחפש ציוד משומש או שאולי אני מעוניין למצוא רק ציוד תוצרת הארץ. יתכן שבכלל אני מחפש השוואה של מוצרים שונים.
אנשי גוגל התייחסו למאפיינים שונים של אותו חיפוש רחב בשם תתי-נושאים (Sub Topics), או ניואנסים (nuance) שניתן לתרגם ל-"דקויות". אני דווקא מעדיף לקרוא להם "גוונים".
כיצד משפיעים גוונים על תוצאות החיפוש?
המטרה של גוגל בהגדרת גוונים שונים לחיפושים נרחבים היא ליצור גיוון בתוצאות החיפוש, כדי למנוע מצב בו גוון אחד משתלט על תוצאות החיפוש. עם זאת, בהחלט יכול להיות שיהיו בדף התוצאות כמה תוצאות מאותו הגוון.
באמצעות גיוון התוצאות יגדל הסיכוי שכל גולש המבצע את החיפוש הרחב ימצא בדף התוצאות תוצאה עם גוון ספציפי המתאים בדיוק עבורו. או במילים אחרות, בדף תוצאות החיפוש יהיו תוצאות שיתאימו ליותר כוונות גולש.
על אילו תתי נושאים גוגל מדברים? הגוונים שגוגל דיברו עליהם (וסביר מאד שמדובר רק במבחר קטן):
- מוצרים (הגוון הבסיסי)
- מוצרים קומפקטיים
- מוצרים לתקציב מצומצם
- מוצרי פרימיום
כיצד גוגל מזהה תתי נושאים?
על פי דברי אנשי גוגל, מנוע החיפוש מבצע כיום אנליזה של דפי האינטרנט באמצעות טכנולוגיות אינטיליגנציה מלאכותית בכדי לזהות את תתי הנושאים המאפיינים כל דף. סביר להניח שגוגל יכול לתייג דף גם תחת כמה תתי נושאים שונים.
מה המשמעות של גוונים לאנשי SEO?
המשמעות המרכזית לאנשי קידום אורגני היא בעובדה שגוגל מעוניין ליצור גיוון בתוצאות החיפוש. אם יש לי דף בעל "גוון" שלא נמצא כרגע בתוצאות החיפוש, אז בהחלט יתכן שגוגל יכניס את הדף שלי למרות שהוא לא מתאים לדף התוצאות הראשון באופן רגיל, אבל גוגל יציג אותו בכל זאת בדף התוצאות הראשון לצורך יצירת גיוון.
חשוב לציין כי ההשפעה של שיטת הדירוג החדשה תשפיע בעיקר על חיפושים רחבים בהם קשה לגוגל להבין את כוונת הגולש. חשוב לזכור כי דווקא חיפושים אלו חשובים הרבה פעמים ללקוח מבחינה מיתוגית.
הנושא דומה מאד לתקופה בה גוגל הכריזו על דף תוצאות החיפוש האוניברסלי. באותה תקופה, גוגל רצו לגוון את סוג התוצאות (תמונות, וידאו, חדשות, ספרים, מאמרים מדעיים וכו'), ולכן לעיתים קרובות ניתן היה לתפוס מקום בדף תוצאות החיפוש על ידי יצירת תוכן שחסר היה לגוגל בדף התוצאות לצורך הגיוון.