זמן קריאה: 6 דקות

הדבר היחיד שבטוח בתוצאות החיפוש של גוגל הוא שתמיד יהיו שינויים. וכך קורה שבימים האחרונים אנחנו חווים שינויים קיצוניים של תוצאות לוקאליות שנכנסות לנו לשטף התוצאות הרגילות. מה זה אומר מבחינת SEO? מבחינת בדיקת מיקומים ומבחינת היכולת של גוגל לעקוב אחרינו?

בימים האחרונים עולה שוב ושוב השאלה בקבוצות מקדמי האתרים בפייסבוק: "מה התוצאות שאתם רואים לביטוי X?". זה לא שפתאום שכחנו איך לבדוק מיקומים, אלא שגוגל החליטו אחרי חמישה חודשים כמעט שעדכון "יונה" קיים בארה"ב, להחיל אותו במלואו על מדינות אחרות, ביניהן ישראל.


עדכון יונה, למי שלא זוכר, הוא עדכון שנועד לשפר את תוצאות החיפוש כאשר מחפשים נושאים לוקאליים. העדכון יצא לראשונה ב-24 ביולי 2014 וגרם לשינויים מעניינים בכל הנוגע לתוצאות חיפוש לוקאליות. פתאום חיפוש המילים "מתקין מזגנים בירושלים",  הניב יותר תוצאות מגוגל פלייסז ועשה  רושם שהאינדקסים מעט מגדילים את כוחם ומקבלים מקום בתוצאות . לא הייתה לזה השפעה גדולה מידי על מקדמי האתרים – החיפושים נשארו אותם חיפושים, והתוצאות עברו אומנם טלטלה, אבל לא היה מדובר במהפכה של ממש ומהר מאוד המשכנו הלאה.

האם זה עדכון חדש או הרחבה לעדכון "יונה"?

עושה רושם שבימים האחרונים גוגל הרחיבו את עדכון יונה הקיים והחלוקה האזורית שנהוגה כבר בארה"ב חלה עכשיו גם על תוצאות החיפוש בישראל.  כלומר, כאשר נחפש שירות כמו "מנעולן" או "עורך דין גירושין" יתווספו לתוצאות עסקים שקרובים למקום שבו אתם נמצאים פיזית באותו רגע. הדבר הבולט הנוסף הוא ההתחזקות הגדולה של האינדקסים – כך שכמעט בכל חיפוש לפחות תוצאה אחת בעמוד הראשון תהיה עמוד של דפי זהב או בזק. גוגל יוצרים עמוד אורגני מותאם אישית עבור הגולש לפי המיקום שלו.

דבר אחר שמוזר בעדכון הנ"ל הוא שגוגל בחרו לא לעשות שימוש נרחב בגוגל פלייסז והם אינם משתמשים במפות בתוצאות, כנראה שניסיון הזה בתחילת עדכון "יונה" הוכח כלא אפקטיבי והם החליטו, בשלב הזה, לא לעשות שימוש נרחב במפות.

תוצאות מקומיות בביטוי "טכנאי מזגנים"

מה השתנה הלילה הזה?

נשאלת השאלה, למה העדכון נעשה רק עכשיו?

אחד הדברים היותר מרשימים הוא היכולת של גוגל לזהות היום במכשירי דסקטופ את המיקום המדויק של הגולש, גם אם זה נעשה במצב גלישה בסתר. דבר זה מאפשר להתאים תוצאות בכל חלון חיפוש על פי המיקום בו הוא נמצא.

ניסינו להבין כיצד בגוגל מצליחים לגלות את המיקום המדויק כאשר גולשים באמצעות מחשב שולחני, אך ניסיונות חקירה של כתובות ה-IP הביאו אותנו למסקנה שלא היה שינוי במבנה ה-IP הישראלי ושגם בסימונים השונים אצל הספקים לא נעשתה חלוקה אזורית או לפי ערים אשר הייתה יכולה לעזור לגוגל בנושא. היה  ניסיון לחשוב על חיבור בין הדסקטופ למובייל, אבל חיבור שכזה היה אמור להימנע במצב גלישה בסתר, וזה כאמור, לא המקרה.

עברית – שפה קשה

גוגל עדיין לא מצליח להתמודד בצורה חלקה עם השפה העברית ולכן אנחנו רואים תוצאות שונות לתוצאות חיפוש שאמורות לתת תוצאות זהות. כך, לדוגמא, ניתן לראות תוצאות שונות כאשר נמצאים בתל-אביב ומחפשים "טכנאי מזגנים", לעומת חיפושים בצירוף המיקום הרצוי כמו "טכנאי מזגנים תל אביב" ו- "טכנאי מזגנים בתל אביב". עושה רושם שלמרות הניסיון להכניס תוצאות לוקאליות לביטויים גנריים, גוגל עדיין משאירים מקום בתוצאות הללו לחברות הגדולות להתברג בתוצאות הראשונות ולחברות קידום האתרים להמשיך לעשות את עבודתן ולהתפרנס בכבוד.  בנוסף, ניתן לראות שגוגל עדיין מתקשה עם אותיות חיבור כמו "ב" ולכן התוצאות לא זהות בין הגרסאות השונות.

מה המשמעות של כל זה?

כמו כל עדכון של גוגל, יש נפגעים ויש מרוויחים משינוי במבנה התוצאות. הנפגעים העיקריים הם עסקים בעלי פעילות ארצית ללא סניפים פיזיים, כך שאם אתה עושה משלוחים לכל הארץ אבל הסניף שלך במרכז סביר להניח שתהיה לך פחות חשיפה לקהל היעד שלך ויותר חשיפה במרכז הארץ שם ממוקם הסניף שלך.

המרוויחים הגדולים הם הפורטלים והאינדקסים שמקבלים מקום של כבוד בתוצאות, אתרים וחברות ארציות בעלי סניפים בכל הארץ, ועסקים קטנים שפועלים ברמה המקומית. כך עסק כמו "מסיעי כרמית" זוכה לביקור בעמוד הראשון כאשר מחפשים "הסעות" ממחשב שנמצא ברחובות וזאת למרות שאין לו את הביטוי "רחובות" בטייטל או בדסקריפשיין. או עופר מור שמוצא את עצמו בעמוד הראשון על חיפוש "טכנאי מזגנים" כאשר מחפשים את הביטוי במחשב באזור המרכז.

איך מנצלים את השינוי לטובתנו?

הדרך הכי פשוטה לנצל את השינוי החדש עבורנו או הלקוחות שלנו הוא להדגיש את המיקום של הסניפים של הלקוח. עמוד סניפים במידה ויש כמה סניפים עם כתובות מדויקות, ובמידה ומדובר בעסק מקומי קטן – הכללת הכתובת אפילו בפוטר של האתר. עושה רושם שגוגל גם יודעים לאתר את מיקום העסק על פי מספר הטלפון שלו ולכן כדאי גם להוסיף אותו לאתר.

דבר נוסף שחשוב לעשות (אם לא עשיתם אותו עד היום) הוא קידום לוקאלי – שימוש בגוגל לוקאל, הוספת מיקום השירות לכל חלקי האתר הרלוונטיים ומספר טלפון, כל אלה יכולים לקדם אתכם בתוצאות הלוקאליות של העסק שלכם.

שאלת מיליון הדולר – כיצד בודקים מיקומים

השאלה שהכי מטרידה היום מקדמי אתרים בישראל היא: "כיצד בודקים מיקומים?". איך אני בתור מקדם מרחובות אומר ללקוח מחיפה באיזה מיקום הוא נמצא? בארה"ב יש מספר כלים שמאפשרים לך לבדוק לפי מיקום את התוצאות, אבל בארץ אין את האפשרות הזאת עדיין ואף אחד לא אמר שהלקוח רוצה לדעת איך הוא ממוקם באזור שלו, הוא רוצה לדעת איך "הגולש הישראלי" רואה אותו בתוצאות.

 היום אין עדיין פתרון שנותן מפת מצב ארצית כוללת שתאפשר לנו לדעת היכן עומד הלקוח בערים שונות,אך ישנן מספר שיטות לבדיקת מיקומים:

  1. בדיקה ידנית – הבדיקה הזו תוביל לתוצאות לא מדויקות, וסביר שהלקוח יראה מיקומים שונים מאיתנו (ואפיל ומיקומים גבוהים יותר מכיוון שהוא יקבל תוצאות לוקאליות מהאזור בו הוא והעסק שלו ממוקמים).
  2.  שימוש בבפרוקסי – ביצוע חיפוש מחוץ לישראל וככה נקבל תוצאות שאינן תלויות מיקום, אך נשאלת השאלה האם זה באמת מייצג את הגולש הישראלי? והתשובה לכך,לדעתי, היא שזה לא ממש המקרה.
  3. ביצוע חיפושים ידניים במקומות שונים בארץ – לבדוק ממחשבים של חברים, עמיתים למקצוע ואפילו של הלקוח עצמו.

הקיצוניים שבינינו יצאו בהכרזות ויגידו שאולי הגיע הזמן להפסיק לבדוק מיקומים, ועדיף לבדוק דרך WMT את הביטויים שמביאים לנו תנועה, להתמקד בהם ולחפש ביטויים נוספים לצורך שיפור האתר.

ולסיום, האם זה טוב ליהודים?

לא כל מה שטוב ועובד בארה"ב בעלת המרחבים הבלתי נגמרים, יעבוד טוב בישראל הקטנה. גולש שמחפש "עורך דין נזיקין" לא ירצה את העורך דין הכי קרוב אליו, אלא ירצה את העורך דין הכי טוב, בעל ההמלצות הכי טובות שיעשה עבורו את העבודה הטובה ביותר. מצד שני אם הוא מחפש "מנעולן" הוא יעדיף את המנעולן הכי קרוב אליו (עדיף זה שגר ברחוב שלו), כדי שבעלות השירות לא תיכנס גם עלות הנסיעה. אך עדיין, ברוב המקרים הרגישות למרחק בישראל תהיה משנית לעומת ערך המומחיות של בעל המקצוע. לכן, להערכתי יתכן ומדובר בשינוי זמני, וגוגל בסופו של דבר ילמדו שבמקרה הזה – העדכון רק מעוות את התוצאות ולא עוזר לגולש.