המלחמה על טיב תוצאות החיפוש הביאה את מנוע החיפוש גוגל להתחיל במתן עונשים לאתרים המשתמשים בטכניקות קידום אתרים פסולות. העגה המקצועית מתייחס לכך באמצעות המושג Google Penalties. העונש מוטל לעיתים על דף בודד ולעיתים על כל האתר.
PageRank 0 – PR0
כאשר דף מסויים מקבל עונש, הופך מדד החשיבות שלו (PageRank) ל-0. מצב זה נקרא על-ידי האנשים המתמחים בתחום PR0, וכך גם אני אתייחס אליו בהמשך.
הסימן העיקרי להטלת העונש הוא שדף, קבוצת דפים או אתר שלם שהיו בעבר עם PR חיובי הופכים לפתע פתאום ל-PR0. ארוע זה יכול לקרות בעקבות שינויים שעשה בעל האתר בדפים עצמם או בעקבות שינויים שנעשו באלגוריתם של גוגל המחפש טכניקות קידום אתרים פסולות.
כדי ללמוד כיצד לבדוק את ה-PR של דף, כדאי לקרוא את המאמר אודות מדד הפייג'רנק (PageRank).
כיצד מתגלות טכניקות פסולות של קידום אתרים בגוגל?
מנועי החיפוש משתמשים (כנראה) בשלוש שיטות עיקריות לגילוי אתרים סוררים:
- הרמת דגל אוטומטית – הרובוט של גוגל מחפש כמה מן הטכניקות הבולטות של קידום האתרים שהוגדרו כפסולות. כאשר הרובוט נתקל בכזו תופעה, הוא "ירים דגל אדום".
- דיווח על-ידי משתמש – מנועי החיפוש מאפשרים (ואף מעודדים) משתמשים לדווח על שימוש בטכניקות קידום אתרים פסולות. אם נתקלתם באתר המשתמש בטכניקה כזו, אתם יכולים לדווח על כך לגוגל בדף דיווח על אתר המשתמש בטכניקות פסולות (ספאם).
- פורומים – אמנם שיטה זו איננה רשמית, אך נראה כי אנשי גוגל קוראים את הפורומים של בעלי האתרים, וכשהם נתקלים בדיווח על בעל אתר שאינו משחק "משחק הוגן", הם פועלים בהתאם.
טופס דיווח לגוגל על אתר המשתמש בטכניקות ספאם: Google Spam Report
כיצד מקבלים חנינה מהעונש?
עונש PR0 הוא בדרך כלל עונש אוטומטי, כלומר שברגע שמנוע החיפוש מזהה שימוש בטכניקות אופטימיזציה פסולות, אז המנוע מפעיל את העונש ללא התערבות יד אדם. אמנם בצורה זו עלולים להיפגע גם דפים חפים מפשע, אך זו הדרך היחידה בה יכול גוגל להתמודד עם כמות הדפים הקיימים במאגר שלו. עם זאת, לעתים עונש אוטומטי יוגדר לזמן קצוב וכאשר הבעיה מתוקנת, אז יש סיכוי טוב שהדף יחזור למצבו הקודם.
במקרים בהם הוטל העונש בצורה ידנית, או לאחר חריגה משמעותית מנורמות קידום האתרים, יתכן כי העונש יהיה לטווח ארוך, עד כדי עונש לצמיתות. אפילו אם הדומיין יפוג ואדם חדש יקנה אותו, הוא עלול לגלות כי הוא לא יכול להופיע בגוגל.
משמעותו של עונש PR0
דפים בעלי PR0 לא בהכרח מוסרים לחלוטין מתוצאות החיפוש, אלא עשויים לספוג במקום זאת פגיעה במיקומם בתוצאות החיפוש (פגיעה שבאה לידי ביטוי לעתים באמצעות הגדרה של סף במיקומים שהאתר הפגוע לעולם לא יעבור אותו, אלא אם תוסר הענישה), כך שבתחומים תחרותיים המשמעות המעשית של עונש עשויה להיות כמו מחיקה.
מדוע מוטל עונש PR0?
בנושא זה קיימות דעות רבות, וריבוי הדעות נוצר כתוצאה מכך שאנשי גוגל אינם מנדבים מידע מפורט בנושא זה. הדרך היחידה להבין את דרך פעולת העונש היא לבחון את המשותף לכל הדפים שקיבלו את העונש.
הנה הסיבות העיקריות שיכולות להביא ל-PR0 שאיננו עונש על הדף:
- דף חדש – לפני שנכנסים להיסטריה, יתכן כי דף קיבל PR0 רק בגלל שהוא הועלה לאוויר אחרי עדכון ה-PR האחרון.
- כפילות תוכן של הדף – אם מבצעים בדיקת PR של דף כאשר מורידים את ה-www משם הדומיין (בדיקה של domain.com במקום של www.domain.com), או ניגשים לכתובת הדף בתוספת שם הסקריפט או פרמטר שאינו משנה את תוכן הדף לדוגמא, אז בהחלט עלולים לראות PR0 לדף. בעיני גוגל, יש הבדל בין www.domain.com/page.htm לבין domain.com/page.htm, כמו שיש הבדל בין www.domain.com/page.html לבין www.domain.com/page.html?page=1.
- תקלה זמנית בגוגל – גם זה קורה לעתים. כאשר סרגל הכלים של גוגל עדיין לא עודכן עם ערך ב-PR של הדף, ייתכן שגוגל לא העביר את ה-PR במהירות גבוהה מספיק או בשל תקלה בסרגל הכלים של גוגל.
- דפים דינמיים – כאשר הדפים נוצרים בצורה דינמית, גוגל עלול להתייחס אל הדף כדף חדש, ולכן יתן לו PR0.
- אין קישורים נכנסים אל הדף – הדף "יתום", כלומר אין קישורים המצביעים אליו. זה יכול לעתים להיגרם על-ידי כך שהקישורים נעשו למשל דרך פלאש או שזהו דף חדש.
קיימות מספר טכניקות המוגדרות על-ידי מנועי החיפוש כטכניקות קידום אתרים פסולות, או בשפת אנשי המקצוע Spam. שימוש בטכניקות אלו עלול לגרור עונש PR0 לדף או אפילו לאתר שלם.
לקבלת מידע נוסף לגבי טכניקות קידום אתרים פסולות, כדאי לקרוא את המאמר טכניקות קידום אתרים פסולות – ספאם.
האם לינק מדף עם PR0 מזיק לדף אליו ההפניה?
התשובה היא לא. אם זה היה המצב, הייתה נפתחת מלחמה באינטרנט, כאשר בעלי אתרים מפנים אל המתחרים שלהם כדי לגרום להם נזקים. בנוסף לכך, לבעל אתר אין שליטה על הלינקים הנכנסים אליו, אלא רק על אלו היוצאים.
לינקים מאתרים בעלי PR0 אינם מורידים מבחינת קביעת ה-PR של הדף שלכם, אך מצד שני, ייתכן כי הדף המפנה אליכם קיבל PR0 זמני, או שה-PR האמיתי של הדף לא מוצג בסרגל הכלים של גוגל. במקרים כאלה, סביר שהלינק אליכם מדף זה יהפוך בעתיד להשקעה טובה.
כשאתם מבצעים הפנייה מן האתר שלכם אל דפים בעלי PR0, כדאי לבחון האם קיימת סבירות כי האתר אליו אתם מפנים נמצא בעונש. במידה והתשובה היא כן, כדאי לזכור כי הפנייה מסוג זה היא פעולה עליה לבעל האתר יש שליטה, ולכן היא עלולה לגרור עונש או פגיעה לאתר המקשר.